Όταν η διατροφή γίνεται θρησκεία


Στη παρακάτω συζήτηση μια μητέρα αγωνιά για το παιδάκι της. Απολύτως λογικό για κάθε μητέρα.

%cf%87%ce%bf%cf%81%cf%84%ce%bf%cf%86%ce%b1%ce%b3%ce%b9%ce%b1

Για να ανακεφαλαιώσουμε:

  • Το παιδάκι έχει τόσο χαμηλό αιματοκρίτη που κινδυνεύει να πεθάνει! Σωστά, πολύ σωστά η μαμά το έχει πάει στο νοσοκομείο.
  • Δεν με ενδιαφέρει αν το έχει κάνει χορτοφάγο ή βίγκαν. Αρκεί η διατροφή του να είναι πλήρης.
  • Αν το πρόβλημα του παιδιού διορθώνεται με κρέας, δεν θα πρέπει αυτό να είναι πρόβλημα αλλά χαρά γιατί λύνεται εύκολα.
  • Αν το πρόβλημα του παιδιού διορθώνεται με κρέας θα πρέπει να φάει κρέας το παιδί και να σωθεί.
  • Η διατροφή δεν είναι θρησκεία και δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως τέτοια. Φανατισμοί γύρω από τη τροφή είναι ηλίθιοι και χαρακτηριστικό ενός χορτάτου ανθρώπου, όχι ενός που δεν έχει εξασφαλίσει μετά απολύτου βεβαιότητας το καθημερινό του φαγητό.
    Πως μπορείς να σκέφτεσαι δογματικά για τη διατροφή σου όταν κινδυνεύει η ζωή του παιδιού σου; Είναι δυνατόν να είσαι τόσο ηλίθιος ώστε να το θυσιάσεις στο βωμό ενός μπρόκολου;
  • Διατροφικές συμβουλές να μην παίρνετε από το internet αλλά από διατροφολόγους που έχουν σπουδάσει το αντικείμενο.
  • Ιατρικές συμβουλές να παίρνετε από γιατρούς και όχι από το Facebook. Ακόμα και γιατρός να είναι ο φίλος σας στο Facebook, χωρίς να εξετάσει το παιδί θα έχει ελλιπέστατη εικόνα του προβλήματος και υπάρχει αυξημένη πιθανότητα να κάνει λανθασμένη διάγνωση. Είστε διατεθειμένοι να παίξετε με την υγεία του παιδιού σας;
  • Η άνεση με την οποία το άτομο που σχολιάζει παίρνει θέση είναι εντυπωσιακή και εξοργιστική. Δεν είναι το δικό του παιδί και έτσι ο ρόλος του παντογνώστη είναι δωρεάν!

Μερικοί άνθρωποι….

Advertisements

Tagged: , , ,

7 thoughts on “Όταν η διατροφή γίνεται θρησκεία

  1. Γιώργος Ιανουαρίου 21, 2017 στο 17:39 Reply

    Καταλαβαίνω την ουσία του άρθρου αλλά δεν υπάρχουν συμπληρώματα διατροφής (π.χ. σίδηρος) που λύνουν και το πρόβλημα της μάνας και του παιδιού?

    Μου αρέσει!

    • Greek Skeptic Ιανουαρίου 21, 2017 στο 19:39 Reply

      Ας πάρει ότι θέλει. Η ζωή του παιδιού έρχεται πρώτη, όχι η σταθερότητα στη χορτοφαγία.

      Μου αρέσει!

      • Γιώργος Ιανουαρίου 22, 2017 στο 01:38

        Προφανώς και η ζωή του παιδιού έρχεται πρώτη. Απλά θεωρώ ότι μια ορθολογική ανάλυση του θέματος απαιτεί να μην δαιμονοποιείται η χορτοφαγία αυτή καθεαυτή αλλά η έλλειψη βασικής λογικής που λύνει και το ηθικό και το βιολογικό θέμα.
        Η εκτίμηση μου Greek Skeptic (και ψάξε το μιας και ασχολείσαι με αυτά) είναι ότι το πρόβλημα είναι όσοι έχουν μια στρεβλή άποψη περί του τι είναι φυσικό που δημιουργεί την εσφαλμένη εντύπωση στον γενικό πληθυσμό.

        Και αναλύω:
        Πολλοί χορτοφάγοι, vegan κλπ θεωρούν παρά φύση την κατανάλωση κρέατος και αυτό συνδυάζεται με μια απέχθεια προς κάθε τι τεχνολογικό και μια ισχυρή τάση προς την συνωμοσιολογία, την αποστροφή προς την επιστημονική ιατρική σε συνδυασμό με ισχυρή πίστη στα ματζούνια και την εναλλακτική «ιατρική» (π.χ. οι φαρμακευτικές εταιρείες είναι κακές, ο άνθρωπος ζούσε στον παράδεισο της εδεμ χωρίς να τρώει κρέας και κάποια στιγμή η ανάπτυξη της τεχνολογίας τον απομάκρυνε από τον παράδεισο αυτό και τον έκανε κρεατοφάγο, ότι είναι κατευθείαν από την φύση είναι καλό και κάθε τι «χημικό» παρασκευασμένο στο εργαστήριο είναι κακό κλπ κλπ).

        Αυτός ο ισχυρός δεσμός της χορτοφαγικής διατροφής πολλών λοβοτομημένων με διάφορες δοξασίες, φοβίες και αναπόδεικτους ισχυρισμούς είναι που δημιουργεί την εσφαλμένη γενική εντύπωση ότι αν δεν τρως κρέας είναι βλάκας.

        Δες πχ. εδώ αυτό το άρθο:

        http://www.dailymail.co.uk/news/article-1371172/French-vegan-couple-face-jail-child-neglect-baby-died-vitamin-deficiency.html?ito=feeds-newsxml

        Ο τίτλος είναι «French vegan couple whose baby died of vitamin deficiency after being fed solely on breast milk face jail for child neglect «. Μέσα στο άρθρο διαβάζεις ότι το παιδί πέθανε από κακή διατροφή λόγω έλλειψης βιταμινών (που πιθανόν θα μπορούσε να πάρει με κάποιο συμπλήρωμα διατροφής αλλά οι γονείς δεν έδιναν διότι ήταν οπαδοί της εναλλακτικής ιατρικής). Ο κόσμος όμως διαβάζει τον τίτλο και καταλαβαίνει άλλα.

        Φαντάσου λοιπόν κάποιον που κάνει τον ακόλουθο συνειρμό:
        Οι εκπρόσωποι της Χριστιανικής εκκλησίας προκάλεσαν πολλά δεινά στον κόσμο στο όνομα του Ιησού (είχαν τους μαύρους δούλους, έκαναν σταυροφορίες, είχαν την ιερά εξέταση, ήταν αντίθετοι προς την επιστήμη και την εξέλιξη) οπότε κάθε τι που αποδίδεται σε λόγια του Ιησού είναι λάθος. Συνεπώς το ότι άνδρες και γυναίκες έχουν ίσα δικαιώματα ως άνθρωποι είναι λάθος και το να αγαπάς το πλησίον σου είναι επίσης λάθος. Φαίνεται λογικό?

        Η vegan διατροφή αυτή καθεαυτή σημαίνει αποχή από ζωικά προϊόντα και παράγωγα τους και κατά συνέπεια δεν αποκλείει την κατανάλωση οποιουδήποτε προϊόντος (τεχνητού ή μη) εφόσον δεν προέρχεται από ζωικό προϊόν ή παράγωγο του. Ο βασικότερος λόγος (μάλλον ο μόνος λόγος) είναι η μη εκμετάλλευση/βασανισμός/θανάτωση ζώων. Δες εδώ π.χ. https://www.youtube.com/watch?v=BYB2u2TPRIk όπου ο Gary Yurofski (ο πιο γνωστός ακτιβιστής υπέρ του vegan-ισμού) ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΕΙ την παραγωγή και κατανάλωση κρέατος που έχει παραχθεί εξ’ ολοκλήρου στο εργαστήριο (μια τεχνολογία πολλά υποσχόμενη) για όσους επιθυμούν να τρώνε κρέας καθώς με αυτόν τον τρόπο δεν υποφέρουν ζώα.

        Για εμένα ηθικά ΔΕΝ τίθεται θέμα «επιλογής» στο αν θα σκοτώνεις για να τρώς κρέας εάν έχεις εναλλακτικές λύσεις που σου δίνουν τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά για την υγεία και την επιβίωση σου για τον ίδιο λόγο που δεν είναι θέμα επιλογής το αν θα μαστιγώνεις ή όχι καθημερινά το παιδί σου, δεν είναι θέμα επιλογής το αν θες να πηγαίνεις με 5χρονα και δεν είναι θέμα επιλογής το αν θα βάλεις φωτιά στον σκύλο σου επειδή δεν σου έφερε τις παντόφλες.

        Το επιχείρημα ότι ο άνθρωπος είναι από την φύση του παμφάγο ον δεν σημαίνει ότι εάν μπορεί να μην σκοτώνει για να ζήσει δεν θα πρέπει να το πράττει καθώς π.χ. και ο πόλεμος είναι στην φύση του ανθρώπου (όπως χιλιάδες και χιλιάδες χρόνια δείχνουν) αλλά όλοι οι λογικοί επιθυμούν να μην υπάρχουν πόλεμοι.

        Στο άρθρο σου για το μπρόκολο vs κρέας (https://greeksceptic.com/2017/01/19/το-μπρόκολο-έχει-περισσότερη-πρωτεΐν/) που ισχυρίστηκα ότι «είναι ηθικά ανώτερο το να μην τρως κρέας εάν η τεχνολογία και η εξέλιξη σου δίνει τη δυνατότητα να παίρνεις τα απαραίτητα θρεπτικά στοιχεία για την επιβίωση του (π.χ. συμπληρώματα βιταμινών, σόγια κλπ) χωρίς να χρειάζεται να σκοτώνεις ή να βασανίζεις ζώα» είχα 4 (μέχρι τώρα) αρνητικές κριτικές. Φαντάζομαι ότι αυτοί που τις έβαλαν ισχυρίζονται ότι το να βασανίζεις/σκοτώνεις ζώα ενώ μπορείς να μην το κάνεις δεν σε μειώνει ηθικά ε?

        Εάν πράγματι το πιστεύουν αυτό (που μάλλον το πιστεύουν) τότε δημιουργούν εμπόδια και έλλειψη ανάγκης προς κάθε νέα τεχνολογία που θα γλυτώσει τα ζώα από τα σφαγεία-κολαστήρια. Το παρήγορο είναι ότι υπάρχουν πολύ σοβαροί λόγοι (περιβαλλοντολογικοί, οικονομικοί, ενεργειακοί κλπ) για τους οποίους τέτοιες τεχνολογίες παραγωγής κρέατος στο εργαστήριο είναι επιβεβλημένες.

        Ας μην κοροϊδευόμαστε πάντως. Ο no 1 λόγος που οι άνθρωποι επιλέγουν να τρώνε κρέας σήμερα είναι η γεύση και λιγότερο η θρεπτική του αξία. Αν ο κόσμος νοιάζοταν τόσο για την θρεπτική αξία τότε θα υπήρχαν πολύ λιγότεροι καπνιστές ή αλκοολικοί και γενικά οι συνήθειες των ανθρώπων θα ήταν πολύ διαφορετικές.

        Τελειώνοντας, να πω πως εδώ έχει ένα πολύ ωραίο άρθρο συν τοις άλλοις και για την ηθική του θέματος (http://provocateur.gr/cook-book/12759/forkin-beast-kai-mia-merida-karma-giati-oi-vegans-trwne-kraksimo). Σύμφωνα με το άρθρο όποιος τρώει κρέας ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ (απαραίτητα) ΚΑΚΟΣ. Και σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό έχει δίκιο. Προφανώς κάθε άνθρωπος έχει διαφορετικούς βαθμούς ευαισθησίας και είναι δύσκολο να ξεφύγεις από συνήθειες και πρακτικές με τις οποίες μεγάλωσες. Σίγουρα δεν ήταν όλοι οι Αμερικανοί που είχαν μαύρους δούλους πριν 200 χρόνια κακοί άνθρωποι. Κάποιοι θα θεωρούσαν φυσιολογικό αυτό που συμβαίνει γιατί απλά έτσι το έμαθαν από μικροί και δεν τους είχε περάσει από το μυαλό ότι μπορούν να ζήσουν και χωρίς να έχουν τους μαύρους σαν ζώα (το παράδειγμα με τους πιθηκους στο κλουβί και την μπανάνα που μόλις κάποιος πήγαινε να την φάει οι άλλοι τον πλάκωναν στο ξύλο το ξέρεις ….)

        Περιμένω ένα εμπεριστατωμένο και πολύπλευρο άρθρο επι του θέματος κάποια στιγμή από σένα στο μέλλον που να αφορά το εάν μπορεί ο άνθρωπος (τουλάχιστο στον δυτικό κόσμο) με χρήση της τεχνολογίας να ζήσει άνετα χωρίς να θανατώνει ζώα για τροφή. Εάν έχεις επιστημονικά στοιχεία να παραθέσεις που αντικρούουν το ότι είναι εφικτό κάτι τέτοιο ενδιαφέρομαι πολύ να τα μάθω.

        Μου αρέσει!

      • Greek Skeptic Ιανουαρίου 22, 2017 στο 02:28

        Φίλε Γιώργο σε ευχαριστώ για το σχόλιο.

        Η αλήθεια είναι πως με το προηγούμενο σχόλιο, σχετικά με την ηθική ανωτερώτητα των χορτοφάγων, με έκανες να σκεφτώ και με έφερες σε δύσκολη θέση.
        Στην αρχή ήθελα να έχω δίκιο και έτσι άρχισα να σκέφτομαι το θέμα. Μετά θυμήθηκα τα λόγια του Sam Harris τον οποίο εκτιμώ ιδιαίτερα, ο οποίος ήταν χροτοφάγος και, όπως είπε ο ίδιος, ξαναγύρισε στο κρέας για λόγους υγείας (δεν διευκρινίζει γιατί): δεν μπορώ να δικαιολογήσω ηθικά την κατανάλωση κρέατος. Αυτό είχε πει… (https://www.samharris.org/podcast/item/meat-without-murder)

        Μετά άρχισα να ψάχνω για κάποιο ενδιαφέρον άρθρο υπέρ της θέσης μου αλλά ότι βρήκα με απογοήτευσε.
        Αναγκατικά λοιπόν, με δεδομένο πως δεν καταφέρνω να βρω αντεπιχείρημα, αναγκάζομαι να ανακαλέσω και να παραδεχθώ, με βαριά καρδιά πως έχεις δίκιο, αν και η ηθική είναι πολύ υποκειμενικό θέμα.

        Αυτό ήταν το πρώτο βήμα.

        Μετά άρχισα να αναρωτιέμαι για εμένα, σε βάθος. Βλέπεις αγαπώ τα ζώα, πάντα είχα στην οικογένεια και ακόμα και τα παιδιά μου τα έχω μάθει να τα αγαπούν και να τα σέβονται. Αλλά παράλληλα μου αρέσει να τα τρώω. Οπότε αντιλαμβάνεσαι πως διχάζομαι ιδιαίτερα.

        Δεν θα μπω στη συζήτηση σχετικά με την οποιαδήποτε εκλογίκευση της κατανάλωσης κρέατος από κάποιον που αυτοπροσδιορίζεται ως φιλόζωος αν και καταλαβαίνω το αστείο της υπόθεσης.

        Δεν είμαι διατροφολόγος να μπω σε λεπτομέρειες σχετικά με τη ποιοτική διαφορά του κρέατος με τα λαχανικά, αν υπάρχει. Έχω ένα φίλο που είναι διατροφολόγος και μάλιστα σοβαρός, όχι από αυτούς που προτείνουν φραπελιές, αλλά αυτός είναι στη Βουλιαγμένη και εγώ στο Δουβλίνο οπότε η επικοινωνία μας δεν είναι ότι πιο εύκολο. Έχει γράψει όμως ένα άρθρο στο δικό του μπλογκ που μπορεί να βρεις ενδιαφέρον (http://metavolismos.com/%CF%86%CF%81%CE%BF%CF%85%CF%84%CE%BF%CF%86%CE%B1%CE%B3%CE%AF%CE%B1/)

        Αναφέρεις πως οι χορτοφάγοι δέχονται να φάνε κρέας δημιουργημένο στο εργαστήριο (έχω γράψει για αυτό https://greeksceptic.com/2013/08/13/%CF%83%CF%85%CE%BD%CE%B8%CE%B5%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C-%CE%BA%CF%81%CE%AD%CE%B1%CF%82-%CE%BF-%CE%BD%CE%AD%CE%BF%CF%82-%CE%B5%CF%86%CE%B9%CE%AC%CE%BB%CF%84%CE%B7%CF%82/), αλλά φοβάμαι πως θα διαφωνήσω. Η πλειοψηφία (χωρίς να έχω έρευνες, η αίσθηση που έχω από τους πιο «φωνακλάδες» στα social media) δεν είναι απλώς χορτοφάγοι, είναι και τεχνοφοβικοί και έντονα αντίθετοι σε οτιδήποτε συνθετικό. Όταν αυτοί αρνούνται τα γενετικά τροποποιημένα τρόφιμα, δεν βλέπω πως θα δεχθούν να φάνε συνθετικό κρέας. Φοβάμαι πως εδώ κάνεις εσύ το λάθος.

        Τέλος, ένα άρθρο για το θέμα που ζητάς ίσως να είναι πέραν τον δυνατοτήτων μου. Θα το σκεφτώ, να δω τι χρειάζομαι και από που θα μπορούσα να μαζέψω τη πληροφορία, αλλά μην το περιμένεις πολύ σύντομα.

        Σε ευχαριστώ για το σχόλιο. Τέτοια σχόλια, σε αντίθεση με τη πλειοψηφία αυτών που λαμβάνω, είναι πολύ χρήσιμα και χαίρομαι όταν με αμφισβητούν με σοβαρά επιχειρήματα.

        Μου αρέσει!

      • Γιώργος Ιανουαρίου 23, 2017 στο 02:13

        Greek Skeptic,

        Με εξέπληξε ευχάριστα η απάντηση σου. Δείχνεις ότι όντως είσαι ανοιχτό μυαλό. Πιστεύω να υποστηρίξεις το κρέας εργαστηρίου εάν αποδειχθεί (όπως και με τα GMO) ότι δεν προκαλεί πρόβλημα (βλ. σχετικά link). Μέχρι τώρα υπάρχουν πάρα πολλοί λόγοι υπερ του εκτός από τον ηθικό (π.χ. περιβαλλοντολογικοί και οικονομικοί λόγοι). Δες εδώ σχετική διαφήμιση μιας εταιρίας: https://www.youtube.com/watch?v=XSD0_I1MwqU

        Έχω υπόψη μου του άρθρο από τον Ανδρέα Ζουρδό «Γιατί δεν είμαι χορτοφάγος». Είχα γράψει μάλιστα και ερώτηση παλιότερα στα σχόλια του άρθρου σχετικά με το αν μπορείς με συμπληρώματα να καλύψεις διατροφικά κενά από την vegan διατροφή αλλά η ερώτηση μου για κάποιο λόγο δεν αναρτήθηκε ούτε απαντήθηκε (χωρίς να υπονοώ ότι φταίει ο ίδιος που δεν αναρτήθηκε) οπότε αν θέλεις κάνε του εσύ αυτή την ερώτηση διότι έχει πολύ ενδιαφέρον τι θα απαντήσει. .

        Ναι μπορεί στην πλειονότητα οι vegan να είναι τρελάρες συνωμοσιολόγοι κλπ κλπ αλλά αυτό δεν πρέπει να πλήττει την λογική (βλ. το παράδειγμα με τις βασικές αξίες του Χριστιανισμού και τους παπάδες που ανέφερα στο προηγούμενο σχόλιο μου). Επίσης εδώ ένας vegan μιλάει για το συνθετικό κρέας: https://www.youtube.com/watch?v=6IfuTbQJjds
        (κάποια στιγμή λέει ότι ο καπιταλισμός δεν συμπεριφέρεται καλά στα ζώα λες και όλες οι άλλες πολιτικές θεωρίες τα έχουν στα ώπα ώπα. λέει και διάφορα άλλα ενδιαφέροντα κουφά αλλά γενικά είναι θετικός για όσους θέλουν να τρώνε κρέας)

        Θα σου πω πως εγώ (πρώην φανατικός κρεατοφάγος) σταμάτησα να τρώω κρέας, ψάρια, θαλασσινά και έχω μειώσει τα γαλακτοκομικά και τα αυγά στο ελάχιστο με σκοπό κάποια στιγμή να τα κόψω και αυτά. Ξεκίνησε όταν σε σχετική ιντερνετική συζήτηση ισχυρίστηκα πως παρόλο που δεν μου αρέσει να σκοτώνω είναι απαραίτητο να τρώμε κρέας και επομένως έχουμε το ηθικό δικαίωμα να το πράττουμε. Ισχυρίστηκα επίσης πως εάν δεν τρώει κρέας ο κόσμος θα υπάρξει πείνα.

        Μου είπαν ότι κάνω λάθος οπότε ξεκίνησα να ψάχνω στο Internet για επιστημονικά άρθρα και γεγονότα που να επιβεβαιώνουν την άποψη μου.

        Μάντεψε…..

        Όπως και εσύ (με το ηθικό του θέματος) δεν μπορούσα να βρω κάτι επίσημο και επιστημονικό που να στηρίζει τις απόψεις μου και να με πείθει. Αντιθέτως έβρισκα πολλές τεκμηριωμένες απόψεις για τα ακριβώς αντίθετα. Εκεί ήταν το πρώτο σοκ.

        Κρεατοφάγος φίλος μου που γνωρίζει από θέματα βιολογίας (λόγω γνωστικού αντικειμένου) μου επιβεβαίωσε πως υπάρχει όντως περιβαλλοντολογικό θέμα (καθώς και θέμα ποσότητας τροφής από ενεργειακή άποψη) εάν συνεχίσουμε να εκτρέφουμε όλο και περισσότερα ζώα για το κρέας τους. Το έψαξα και όλα που βρήκα το επιβεβαιώνουν. Άλλο ένα σοκ.

        Κάποιος μου πρότεινε να δω στο youtube μια διάλεξη του Gary Yurofsky σε ένα πανεπιστήμιο. Την είδα και μου ήρθε το τρίτο σοκ. Με εντυπωσίασε πάρα πολύ η ετοιμότητα που είχε στο να απαντάει στις ερωτήσεις των φοιτητών και μου φαινόταν λογικά αρκετά από αυτά που έλεγε και λέω «αρκετά» διότι π.χ. ισχυρίζεται ότι ο άνθρωπος είναι φτιαγμένος να μην τρώει κρέας (κάτι που το θεωρώ υπερβολικό) και ότι οι vegans δεν χρειάζεται να παίρνουν έξτρα συμπληρώματα. Δεν σημαίνει ότι συμφωνώ με όλα που ισχυρίζεται αλλά σε αυτά που με ενδιαφέρουν με καλύπτει σε ικανοποιητικό βαθμό. Σου προτείνω να την δεις εφόσον γράφεις άρθρα και για το θέμα των vegans και των vegeterians.

        Βασική ομιλία (με Ελληνικούς υπότιτλους):

        (Σε κάποιο σημείο περιέχει και κάποιες σκληρές σκηνές από σφαγεία οπότε αν είσαι ευαίσθητος προσπέρασε τις)

        Ερωτήσεις-Απαντήσεις (με Ελληνικούς υπότιτλους):

        Αρχικά όλη η έρευνα μου προκάλεσε αρνητικά συναισθήματα καθώς όλα έδειχναν πως ηθικά ένιωθα ότι πρέπει να σταματήσω να τρώω κρέας, ψάρια κλπ και αυτό θα σήμαινε πως θα έπρεπε να κόψω τα ζουμερά πιτόγυρα, τα σουβλιστά αρνάκια, τις πασέτες στα κάρβουνα και ένα σωρό άλλα που ξερογλύφομαι ακόμα και τώρα που τα σκέφτομαι.

        Στην συνέχεια για κάποιο λόγο ένιωσα σαν να απελευθερώθηκα από το ότι είναι απαραίτητο να σκοτώνω ζώα για την επιβίωση μου. Με ένα πολυβιταμινούχο συμπλήρωμα κάθε 2-3 μέρες εδώ και καιρό οι εξετάσεις δεν δείχνουν κάποια έλλειψη θρεπτικών συστατικών στον οργανισμό μου.

        Πολλές φορές σε παρέα που έρχεται το πιάτο με τα κρεατικά/ψαρικά κλπ μου λένε πως αφού έχουν σφαχτεί που έχουν σφαχτεί τα ζώα εάν τα φάω δεν αλλάζει τίποτα. Θεωρητικά ναι δεν αλλάζει. Δεν μου αρέσει όμως να είμαι υποκριτής και νομίζω πως η στάση μου και η συνέπεια μου είναι αυτή που μετράει τόσο για το πως νιώθω εγώ τον εαυτό μου όσο και για το τι μήνυμα περνάω στους άλλους. Είναι δύσκολο να το κάνω αυτό σε μια χώρα σαν την Ελλάδα αλλά ελπίζω να συνεχίσω έτσι.

        Τώρα σε σχετικές συζητήσεις στο internet όποτε εκθέτω επιχειρήματα υποστηριζόμενα με έρευνες και επιστημονικά άρθρα σχετικά με το θέμα επιτίθενται συχνά με χλεύη σε αυτά χωρίς ουσιαστική αντίκρουση… .Και πιστεύω πως η χλεύη είναι ακριβώς το αποτέλεσμα της γνωστικής ασυμφωνίας (βλ. https://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_dissonance) γιατί ο άλλος ΔΕΝ ΘΕΛΕΙ να πιστέψει τα επιχειρήματα. Εάν τα πιστέψει τότε αυτόματα θα θεωρήσει τον εαυτό του λιγότερο ηθικό.

        Προς το παρόν παραθέτω τα παρακάτω ως τροφή για σκέψη σχετικά με τις οικολογικές και περιβαλλοντολογικές επιπτώσεις της εκτροφής ζώων για το κρέας τους καθώς και σχετικά με το πόσο η κρεατοφαγία είναι βιώσιμη στο μέλλον:

        [1] http://www.news.cornell.edu/stories/1997/08/us-could-feed-800-million-people-grain-livestock-eat
        [2] http://www.worldwatch.org/node/549
        [3] https://www.exposingtruth.com/strongest-yet-least-spoken-argument-vegetarianism/

        Είμαι ανοιχτός να ακούσω οποιοδήποτε ουσιαστικό αντεπιχείρημα σε όλα που έχω σχολιάσει.

        Μου αρέσει!

  2. Stathis Dionellis Ιανουαρίου 27, 2017 στο 15:20 Reply

    Ομολογουμένως εξαιρετικό το άρθρο του φίλου Γιώργου με πολύ δυνατή επιχειρηματολογία ,που όντως προβληματίζει τον κάθε υγιώς σκεπτόμενο άνθρωπο.Θα ήθελα όμως και εγώ να εκφράσω την άποψή μου ως διατροφολόγος.Οι περισσότεροι χορτοφάγοι αλλά και τα περισσότερα χορτοφαγικά κινήματα βασίζουν σε μεγάλο βαθμό την επιχειρηματολογία τους στην δαιμονοποίηση των ζωικών προιόντων .Υπάρχει στις περισσότερες περιπτώσεις μια παγιωμένη πεποίθηση ότι το κρέας και όλα τα ζωικά προιόντα αποτελούν δηλητήριο για τον ανθρώπινο οργανισμό .Αλήθεια, πιστεύeτε ότι μια μάνα δε θέλει να δώσει κρέας στο παιδί της που κινδυνεύει επειδή έχει έντονες περιβαλλοντολογικές ανησυχίες ή την ενδιαφέρει εκείνη τη δύσκολη στιγμή η ηθική διάσταση της θανάτωση των ζώων προς κατανάλωση , η οποία εξάλλου δεν στιγματίζεται στην δική μας κοινωνία ;
    Για να τα βάλουμε λίγο τα πράγματα στη θέση τους θα πρέπει πρώτα να ξεκαθαρίσουμε ποια είναι η αλήθεια σε σχέση με το κρέας .Θα λέγαμε, όπως προκύπτει από τα επιστημονικά δεδομένα, ότι η αλήθεια αυτή συνοψίζεται στην παρακάτω πρόταση .
    Το κρέας και τα ζωικά προιόντα υπό συγκεκριμένες προυποθέσεις δεν είναι απαραίτητα για τον ανθρώπινο οργανισμό, ΟΜΩΣ η μέτρια κατανάλωσή τους ( όπως αυτή ορίζεται από το μοντέλο της μεσογειακής διατροφής ) δεν βλάπτει τον οργανισμό μας ( αν έβλαπτε τότε οι μελέτες πάνω στη μεσογειακή διατροφή δεν θα έδειχναν τεράστια οφέλη και κανένα κίνδυνο .) ΟΙ επιστήμονες χορτοφάγοι και οι περισσότερες ιστοσελίδες που προωθούν την χορτοφαγία δίνουν εσκεμμένα βάση στο πρώτο σκέλος της παραπάνω πρότασης και υποτιμούν ή διαστρεβλώνουν εντελώς το δεύτερο σκέλος της .Σπάνια θα ακούσετε έναν επιστήμονα χορτοφάγο να αναγνωρίζει την μεσογειακή διατροφή ,πιο συχνά μάλιστα κυριαρχεί στα επιχειρήματά τους η τρομολαγνεία σε οτιδήποτε ζωικό . Αρνούνται να δουν την αλήθεια (το ξαναλέω ,όπως αυτή διαμορφώνεται από τα επιστημονικά δεδομένα που έχουμε στα χέρια μας αυτή τη στιγμή ) ότι δηλαδή το καθόλου κρέας δεν φαίνεται πουθενά να είναι καλύτερο από το λίγο . Ο λόγος που συμβαίνει αυτό είναι προφανής.Αν παραδεχτούν κάτι τέτοιο φοβούνται ότι η χορτοφαγία θα χάσει ένα από τα πιο δυνατά της επιχειρήματα .Κατά την άποψη μου η εμμονή στο συγκεκριμένο επιχείρημα είναι αυτή που προκαλεί τον σκεπτικισμό του συνόλου του επιστημονικού κόσμου που δεν αποδέχονται την χορτοφαγία (είναι δύσκολο να αποδεχθείς μια θεωρία της οποίας το βασικό επιχείρημα δεν ευσταθεί )
    Επιπλέον η άρνηση των κινδύνων μιας χορτοφαγικής διατροφής όπως αυτή αποτυπώνεται με την άποψη ότι οι βίγκαν διατροφή δεν θέλει συμπληρώματα ,φοβάμαι ότι και αυτή γίνεται σκοπίμως υπό τον φόβο πως η παραδοχή ότι μια διατροφή μπορεί να θέλει συμπληρώματα ,ίσως φανεί σε κάποιους ότι είναι ελλιπής και κατ΄ επέκταση ακατάλληλη .Αυτή όμως η άποψη μπορεί να δημιουργήσει πολύ επικίνδυνες παρερμηνείες και αναφέρω ένα ίσως λίγο ακραίο παράδειγμα .Είμαι βίγκαν τρώω κάθε μέρα μόνο σαλάτες αλλά είμαι καλυμμένος αφού η βίγκαν διατροφή δε θέλει συμπληρώματα .Η χορτοφαγία είναι μια εξαιρετική ιδέα ίσως και επιτακτική ανάγκη από περιβαλλοντολογική και ηθική για κάποιους σκοπιά όπως έξοχα αναλύθηκε , αλλά θα πρέπει κατ΄εμέ το χορτοφαγικό κίνημα να αποτινάξει από πάνω της ,όχι μόνο τα συνωμοσιολογικά σενάρια και τους κομπογιαννίτες που την περιβάλλουν ,αλλά επιπλέον και τους αναπόδεικτους τρομολαγνικούς ισχυρισμούς σε σχέση με την μέτρια κατανάλωση των ζωικών προιόντων και ασφαλώς, να μην αρνείται να επισημάνει τους υπαρκτούς κινδύνους μιας εξορισμού περιοριστικής διατροφής

    Μου αρέσει!

  3. Γιώργος Ιανουαρίου 28, 2017 στο 01:14 Reply

    Stathis Dionellis,

    Σωστή τοποθέτηση.

    Οι περισσότερο γνωστοί vegans όπως παραδεχόμαστε όλοι μας είναι κάτι cult τύποι σαν τον Μουρούτη (http://ellinikahoaxes.gr/2017/01/07/mouroutis/) που έχει μπερδέψει τον vegan-ισμό με θεολογία και θεωρίες συνωμοσίας. Και ναι γενικά οι περισσότεροι vegans δυστυχώς απορρίπτουν πολλές εργαστηριακά παραγόμενες τροφές που θεωρούν «μη φυσικές».

    Υπάρχουν κάποιοι επίσημοι οργανισμοί υγείας σε σοβαρές χώρες (όπως Καναδάς και Αυστραλία) που θεωρούν ότι μια προσεκτικά επιλεγμένη vegan διατροφή μπορεί να ακολουθηθεί σε κάθε φάση της ζωής του ανθρώπου (βλ. https://en.wikipedia.org/wiki/Veganism#Health_effects). Ακόμα και αν όμως αυτό είναι εφικτό η τεχνολογία μας δίνει τρόπους εάν η vegan διατροφή μας δεν είναι προσεκτικά σχεδιασμένη να παίρνουμε τα απαραίτητα θρεπτικά στοιχεία είτε με χαπάκια βιταμινών, μετάλλων κλπ είτε με τεχνητά «ενισχυμένες» με βιταμίνες και μέταλλα τροφές.

    Έτσι λοιπόν ακόμα και αν το επιχείρημα ότι πριν 200 χρόνια πολλοί άνθρωποι δεν θα μπορούσαν να ζήσουν χωρίς να καταναλώνουν ζωικά προϊόντα (ειδικά σε κάποιες «περίεργες» περιοχές του πλανήτη όπως π.χ. οι Εσκιμώοι) στον σημερινό δυτικό κόσμο αυτό δεν ισχύει και εάν ο δυτικός άνθρωπος θέλει να λέγεται πολιτισμένος θα πρέπει να το λάβει σοβαρά υπόψη.

    Ειδικά εάν αναπτυχθεί η παραγωγή καθαρού κρέατος με σωστές προδιαγραφές στο εργαστήριο με ανάπτυξη ζωικών κυττάρων χωρίς την ύπαρξη ζώων (και χωρίς να θανατώνονται ή να βασανίζονται ζώα) θα είμαστε αδικαιολόγητοι εάν δεν το υποστηρίξουμε. Απ’ ό,τι φαίνεται η τεχνολογία για κάτι τέτοιο υπάρχει. Υποστήριξη χρειάζεται.

    Εγώ ο μόνος λόγος που άφησα τα ζωϊκά προϊόντα είναι ο βασανισμός και σφαγιασμός των ζώων. Εάν μπορώ να καλύπτω την γευστική μου ανάγκη για κρέας μέσω της τεχνολογίας θα είμαι πολύ ευχαριστημένος.

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: