Η δολοφονία της Άννυ και η ελευθερία του λόγου


Δεν έχουν περάσει πολλές ημέρες που η Ελλάδα σοκαρίστηκε από τη δολοφονία της Άννυ, της 5χρονης που δολοφονήθηκε από τον πατέρα της ο οποίος μετά την έκανε κομμάτια, την έβρασε και πέταξε το διαμελισμένο και βρασμένο πτώμα σε διάφορους κάδους για να μη βρεθεί.

Οι αντιδράσεις του κόσμου ήταν βέβαια έντονες και οι περισσότερες ήταν λύπης και συμπάθειας για το παιδί. Υπήρχαν όμως και κάποιοι που έκαναν σχόλια υπέρ του παιδοκτόνου και έβριζαν την Άννυ. Δεν θα αναπαράγω εδώ τα σχόλια αυτά.

Αρκετοί λοιπόν είπαν πως αυτοί που μιλούν άσχημα για την Άννυ θα πρέπει να σιωπήσουν με κάποιο τρόπο. Είτε θα πρέπει να τους κλείσουμε το προφίλ, είτε να τους συλλάβει η αστυνομία, είτε να τους σκοτώσουμε! Μπορεί να σας φαίνεται απίστευτο, αλλά με ελάχιστον ψάξιμο θα βρείτε αρκετές τέτοιες δηλώσεις και προτροπές.

Δεν με ενδιαφέρει γιατί αυτοί οι άνθρωποι επέλεξαν να βρίσουν το κοριτσάκι. Ο κάθε ένας έχει τα δικά του προβλήματα.

Αυτό που με ενδιαφέρει είναι πως, όσο και αν δεν μας αρέσουν αυτά που λένε, όσο και αν διαφωνούμε ή τα βρίσκουμε αηδιαστικά, δεν έχουμε το δικαίωμα να τους σιωπήσουμε με κανένα τρόπο. Όπως όλοι σε μια δημοκρατία, έτσι και αυτοί, έχουν το δικαίωμα να λένε το κομμάτι τους, όσο κακόγουστο ή ενοχλητικό ή προκλητικό είναι.

Το να θες να φιμώσεις αυτούς τους ανθρώπους είναι φασιστική συμπεριφορά. Η δημιουργία και διατήρηση νόμων που ποινικοποιούν το λόγο είναι φασιστική συμπεριφορά. Η προτροπή για θανάτωση αυτών των ανθρώπων είναι φασιστική συμπεριφορά. Η ιδέα πως ότι δεν μας αρέσει μπορούμε να το απαγορεύουμε είναι φασιστική.

Είτε μας αρέσει είτε όχι, ο λόγος, όσο ενοχλητικός και αν είναι, δεν πρέπει να περιορίζεται. Η πράξη ναι, πρέπει και να περιορίζεται και να ελέγχεται. Ο φονιάς να πάει φυλακή, βεβαίως. Αλλά ο διαφωνών, ακόμα και αν είναι ενοχλητικά προκλητικός, πρέπει να έχει το δικαίωμα να μιλήσει.

Αν επιλέξουμε να ποινικοποιήσουμε το λόγο τότε θα βρεθούμε σε ένα γλιστερό και επικίνδυνο δρόμο που μόνο σε μεγαλύτερα προβλήματα μπορεί να οδηγήσει. Αυτά τα πράγματα γίνονται μόνο στα απολυταρχικά καθεστώτα όχι σε μια δημοκρατία σαν τη δική μας.

Ας μιλήσουν λοιπόν όλοι αυτοί οι χυδαίοι τύποι και εμείς ας επιλέξουμε να τους αγνοήσουμε. Η πλειοψηφία δεν είναι παρά ζητιάνοι της προσοχής μας. Αν τους τη στερήσουμε δεν θα τους ξαναδούμε.

Στην τελική, η ελευθερία του λόγου φαίνεται σε θέματα με τα οποία διαφωνούνε και όχι με αυτά που συμφωνούμε. Εκεί είναι που θα δούμε και πόσο δημοκράτες είμαστε.

Advertisements

Tagged: , ,

11 thoughts on “Η δολοφονία της Άννυ και η ελευθερία του λόγου

  1. Γιώργος Μαΐου 8, 2015 στο 14:08 Reply

    Είναι διαφορετικό να έχεις το δικαίωμα να εκφράσεις την γνώμη σου και διαφορετικό να έχεις το δικαίωμα να βρίζεις (ειδικά εάν δεν υπάρχει λογική αιτιολογία για την χρήση των υβριστικών λέξεων που θα χρησιμοποιήσεις). Γιαυτό ακριβώς υπάρχει και σχετικός νόμος περί εξύβρισης.

    Μου αρέσει!

    • Greek Skeptic Μαΐου 8, 2015 στο 14:30 Reply

      Φίλε Γιώργο,

      Νομικός δεν είμαι. Νομίζω πως πρώτα πρέπει να ορίσουμε τη «βρισιά». Αλλιώς είναι κάποιος να σε πει κλέφτη, δολοφόνο, παιδεραστή, αλλιώς είναι να σε πει μαλάκα και αλλιώς να σου πει Ψόφο και άλλα παρόμοια. Ο ορισμός είναι σημαντικός διότι ο κάθε ένας θα μπορεί να ορίσει τη βρισιά όπως θέλει και, για παράδειγμα, εγώ να θεωρήσω βρισιά τη λέξη καράφλας.
      Γενικά είμαι κατά των νόμων περί εξύβρισης εκτός και αν υπάρχει κατηγορία για παράνομη πράξη.
      Αλλά ξαναλέω, δεν είμαι νομικός και μπορεί να κάνω λάθος στον παραπάνω συλλογισμό. Αν ξέρεις περισσότερα πες μου.

      Μου αρέσει!

  2. Γιώργος Μαΐου 8, 2015 στο 21:28 Reply

    Dear Greek Skeptic,

    Έχεις δίκιο περί του ορισμού. Αυτό είναι θέμα νομικό σε λεπτές περιπτώσεις αλλά καραμπινάτο σε κάποιες άλλες όπως ακριβώς συμβαίνει και με σχεδόν όλους τους χαρακτηρισμούς (π.χ. τι σημαίνει να είναι κάποιος «σοβαρός»?).

    Θα είμαι ειλικρινής. Είχα σκοπό να αφήσω ένα άκρως προσβλητικό σχόλιο με βρισιές (χωρίς κανένα επιχείρημα επί της ουσίας) που θα ντρεπόταν και νταβατζήδες να τις πουν μόνο και μόνο για να καταδείξω το τι σημαίνει προσβολή αλλά νομίζω ότι τα δικά σου λόγια στην σελίδα «Πληροφορίες» αυτού του blog αρκούν για να «χτυπήσω» το παραπάνω σχόλιο σου.

    Διαβάζω λοιπόν:

    «Ξαναλέω, μπορείτε να αφήσετε ότι σχόλιο θέλετε και, εκτός και αν μιλήσετε προσβλητικά για άλλο άτομο, το σχόλιό σας θα φανεί, ακόμα και αν βρίζετε εμένα.»

    Εσύ πως ορίζεις το «προσβλητικό» σχόλιο προς άλλο άτομο?

    Μου αρέσει!

    • Greek Skeptic Μαΐου 8, 2015 στο 23:45 Reply

      Πολύ καλό και εύστοχο σχόλιο!
      Με κάνεις να σκεφτώ…κακό αυτό. Μάλλον θα σε κάνω μπλοκ 😉
      Θα επανέρθω. Ίσω χρειαστεί να αναθεωρήσω τον κανόνα. Να πάρει…

      Μου αρέσει!

    • Greek Skeptic Μαΐου 9, 2015 στο 00:38 Reply

      Λοιπόν το σκέφτηκα και θυμήθηκα και τί νόημα είχε εκείνη η φράση όταν την έγραφα.

      Εδώ είναι το δικό μου μπλογκ, όχι ένας δημόσιος χώρος. Το δικό μου μπλογκ είναι το δικό μου σπίτι και δεν θα μπει κανείς στο σπίτι μου να αρχίσει να βρίζει κάποιον άλλο. Επίσης δεν θα προσφέρω εγώ βήμα σε κανένα με κακή συμπεριφορά που μπορεί να πληγώσει άλλους.
      Αν κάποιος θέλει να μιλήσει άσχημα για κάποιον, ας το κάνει από το «δικό του σπίτι» ή από ένα δημόσιο χώρο.
      Η ελευθερία του λόγου είναι δικαίωμα όλων. Αν κάποιος θέλει να βρίσει άλλον μπορεί να το κάνει παίρνοντας βέβαια την ευθύνη των πράξεών του.
      Οφείλω να ομολογήσω πως η ελευθερία του λόγου μπορεί να έχει κάποια όρια. Αυτά είναι όταν εμπλέκονται ανήλικα άτομα και όταν η ελευθερία του λόγου μπορεί να προκαλέσει κακό σε κάποιον άλλο.
      Χωράει πολύ συζήτηση, ειδικά η τελευταία φράση.
      Αλλά επιμένω πως η ελευθερία του λόγου είναι απαραίτητη ώστε να σπρώχνουμε τις ιδέες στα όριά τους.

      Μου αρέσει!

  3. Γιώργος Μαΐου 9, 2015 στο 14:54 Reply

    χαχαχα.

    Το φαντάστηκα ότι θα ανέφερες τον ιδιωτικό χαρακτήρα του blog.

    Συνεχίζω λοιπόν (αφού δεν με κάνεις block):

    Λες: «Οφείλω να ομολογήσω πως η ελευθερία του λόγου μπορεί να έχει κάποια όρια. Αυτά είναι όταν εμπλέκονται ανήλικα άτομα και όταν η ελευθερία του λόγου μπορεί να προκαλέσει κακό σε κάποιον άλλο.»

    Νομίζω ότι η μικρή Άννυ ήταν ανήλικη. Κάνω λάθος?

    Μου αρέσει!

    • Greek Skeptic Μαΐου 9, 2015 στο 15:19 Reply

      Σιγά μη σε κάνω μπλοκ. Επειδή διαφωνείς μαζί μου; Με άλλον με μπέρδεψες.

      Η έννοια του ανήλικου έχει να κάνει με τη προστασία του. Προστατεύεις το ανήλικο από τυχόν κακό που μπορεί να πάθει από τον λόγο κάποιου άλλου.
      Οι διάφοροι που μιλούσαν άσχημα για την Άννυ δεν έλεγαν κάτι κακό για αυτή, αλλά έλεγαν πως καλά έκανε και τη σκότωσε ο πατέρας της και άλλα πρόμοια (τουλάχιστον τέτοια είδα εγώ).
      Δεν λέω βέβαια πως καλά έκαναν, αλλά δεν έχει νόημα να προστατέψεις κάποιον νεκρό από λόγο που στην ουσία δεν στρέφονταν εναντίον του αλλά απλώς έπαιρνε το μέρος του δολοφόνου πατέρα.
      Αν από την άλλη, στα πλαίσια της ελευθερίας του λόγου, πεις πράγματα που μπορεί να προκαλέσουν ζημιά σε κάποιο παιδί τότε υπάρχει θέμα. Βέβαια και αυτό είναι θέμα ορισμού και δεν είναι εύκολο.

      Μου αρέσει!

  4. Γιώργος Μαΐου 10, 2015 στο 02:03 Reply

    «δεν έλεγαν κάτι κακό για αυτή, αλλά έλεγαν πως καλά έκανε και τη σκότωσε ο πατέρας της και άλλα παρόμοια»

    Και αυτό δεν είναι κακό για το παιδί? έστω και αν δεν ζει? έστω και για προφανείς ηθικούς λόγους?

    Ναι συμφωνώ πως ο καθένας στον προσωπικό του χώρο (φυσικό ή ηλεκτρονικό) μπορεί να λέει και να εκφράζεται όπως θέλει. Δεν νομίζω όμως ότι τέτοιου είδους υβριστικά σχόλια (για εξόφθαλμες περιπτώσεις όπως αυτή του άτυχου κοριτσιού) θα πρέπει να επιτρέπονται σε δημόσιους χώρους εάν δεν υπάρχει πλήρης αιτιολόγηση από μέρους αυτού που τα ξεστομίζει ή τα γράφει. Και μη μου πεις ότι εσύ είδες καμία αιτιολόγηση? Το πως θα παρεμποδίζεται η δημοσιοποίηση αναιτιολόγητων ύβρεων δεν μπορώ να το γνωρίζω. Θεωρώ όμως ότι είναι λογικό να παρεμποδίζονται.

    Μου αρέσει!

  5. εγώ Μαΐου 11, 2015 στο 11:57 Reply

    «Αρθρο: 365
    Ημ/νία: 01.01.1951
    Ημ/νία Ισχύος: 01.01.1951
    Περιγραφή όρου θησαυρού: ΠΡΟΣΒΟΛΗ ΜΝΗΜΗΣ ΝΕΚΡΟΥ

    Τίτλος Αρθρου
    Προσβολή της μνήμης νεκρού
    Λήμματα
    ΠΟΙΝΙΚΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ (Π.Κ.), ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΤΙΜΗΣ, ΠΡΟΣΒΟΛΗ ΜΝΗΜΗΣ ΝΕΚΡΟΥ
    Σχόλια
    * γράφεται και ως “δυσφήμιση” εκ του δυσφημίζω.
    Κείμενο Αρθρου
    Οποιος προσβάλλει τη μνήμη νεκρού με βάναυση ή κακόβουλη εξύβριση ή με συκοφαντική δυσφήμηση* (άρθρ. 363) τιμωρείται με φυλάκιση μέχρι έξι μηνών»

    Χωρίς να είμαι νομικός απλά πληκτρολογώντας βρήκα γιατί ΔΕΝ είναι φασισμός να λογοκρίνεις αυτούς τους ανεγκέφαλους..γιατί υπάρχει νόμος..

    Μου αρέσει!

  6. Κατερίνα Μαΐου 23, 2015 στο 19:34 Reply

    Ίσως να φαίνεται πως το τραβάω πολύ, αλλά πέραν της προσβολής του νεκρού που ο νόμος πράγματι – και ορθώς – την απαγορεύει, δε θα ήταν κακό να σκεφτούμε τι σόι άνθρωποι είναι αυτοί που βρίσκουν κάτι «οκ» στον φόνο ενός παιδιού. Αυτοί οι άνθρωποι κυκλοφορούν ανάμεσά μας. Ανάμεσα σ’ ανθρώπους σαν εμένα κι εσένα, που έχουμε παιδιά. Πώς αισθάνεσαι στην ιδέα πως κάποιος που δεν βρίσκει κάτι κακό στον φόνο ενός τετράχρονου, μπορεί να βρίσκεται στο περιβάλλον των παιδιών σου? Εγώ πάντως, ως μητέρα, δεν τρελλαίνομαι στην ιδέα..

    Μου αρέσει!

    • Greek Skeptic Μαΐου 23, 2015 στο 22:56 Reply

      Ούτε εγώ τρελλαίνομαι. Θα υπάρχουν πάντα άτομα που δεν θα δείχνουν συμπάθεια σε κανένα, ούτε καν για ένα παιδί. Στα αγγλικά λέγονται sociopaths και είναι δύσκολο να τους ξεχωρίσεις διότι είναι καλοί ψεύτες και δεν έχουν τύψεις.
      Αλλά, ακόμα και αυτοί θα πρέπει να έχουν το δικαίωμα να πουν αυτό που θέλουν, όσο και αν μας ενοχλεί.
      Δύσκολο σαν ιδέα αλλά…

      Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: