Πάσχα και Βιβλικές ανακρίβειες


Για άλλη μια φορά ήρθε το Πάσχα και όλοι, μαζί και εγώ, ετοιμαζόμαστε για τη μεγάλη γιορτή της ορθοδοξίας αλλά και το γλέντι που ακολουθεί. Ομολογώ πως κυρίως το δεύτερο με απασχολεί, αλλά το έχουμε πει, είμαι αδύναμο άτομο και μου αρέσει το καλό φαγητό.

Εν τω μεταξύ όμως πρέπει να αντιμετωπίσω μια αυξανόμενη πίεση, κυρίως από μέλη της οικογένειάς μου, να στείλω τα παιδιά στην εκκλησία, έστω για μια από όλες τις μέρες της Μ. Εβδομάδας. Λέω «να στείλω» διότι όλοι, συμπεριλαμβανομένου και της πεθεράς μου, έχουν πάψει να ελπίζουν σε σωτηρία της δικής μου ψυχής και έχουν εναποθέσει τις ελπίδες τους στο να σώσουν τα παιδιά μου, πριν παραστρατήσουν και γίνουν άπιστοι σαν εμένα και πρέπει να λιθοβοληθούν έξω από τη πόλη από μια ομάδα σοφών γερόντων.

Προκειμένου να αμυνθώ σε αυτές τις προσπάθειες, έχω καταλήξει σε μια μικρή λίστα με… προβλήματα να τα πω, ανακρίβειες της βίβλου; Αυτές τις ανακρίβειες τις χρησιμοποιώ σαν αντεπιχειρήματα όταν μου λένε για τη θυσία του Χριστού και συνήθως μου περιγράφουν σκηνές που έχουν προκύψει από το Ιησούς της Ναζαρέτ του Τζεφιρέλι. Παρακάτω θα βρείτε μια μικρή λίστα την οποία παραθέτω ώστε οποιοσδήποτε περνάει τα ίδια με εμένα να γνωρίσει αυτά τα επιχειρήματα και να τα χρησιμοποιήσει κατά βούληση.

Είναι σημαντικό όμως να τονίσουμε πως, ενώ δεν σέβομαι τη θρησκεία κανενός, σέβομαι το δικαίωμά τους να πιστεύουν και δεν τους κυνηγώ με αυτά τα επιχειρήματα προκειμένου να τους φέρω σε δύσκολη θέση. Τα χρησιμοποιώ συνήθως ως αμυντικούς μηχανισμούς και είναι αρκετά αποτελεσματικοί ως τέτοιοι.

Μικρές ασυμφωνίες στα ευαγγέλια

  • Η μοίρα του Ιούδα: Κρεμάστηκε; Επέστρεψε τα 30 αργύρια; Ποιος αγόρασε το «χωράφι του αίματος»;

Ο Ματθαίος μας λέει πως ο Ιούδας πέταξε τα χρήματα στο πάτωμα του ναού, κρεμάστηκε και οι ιερείς χρησιμοποίησαν τα χρήματα για να αγοράσουν το χωράφι του αίματος.

Ο Λουκάς μας λέει πως ο Ιούδας κρατά τα χρήματα, αγοράζει το χωράφι και πέφτει σε γκρεμό όπου και πεθαίνει.

  • Οι γυναίκες στο σταυρό: Που βρίσκονταν οι γυναίκες; Κοντά στον σταυρωμένο Ιησού, ή μακριά; Μπορούσαν να του μιλήσουν;

Τα πρώτα τρία ευαγγέλια λένε πως οι γυναίκες ήταν μακριά, όπως ήταν το έθιμο στην εποχή αυτή.

Ο Ιωάννης λέει πως ήταν στα πόδια του σταυρού και ο Ιησούς τους μίλησε.

  • Οι απόστολοι είχαν οδηγία να πάνε στη Γαλιλαία για να συναντήσουν τον Ιησού; Πήγαν ή έμειναν στην Ιερουσαλήμ;

Ο Μάρκος και ο Ματθαίος μας λένε πως πήγαν στη Γαλιλαία όπου και συνάντησαν τον Ιησoύ.

Ο Ιωάννης και ο Λουκάς μας λένε πως κανείς δεν είπε στους απόστολους να φύγουν και έμειναν στην Ιερουσαλήμ όπου και συναντήθηκαν.

  • Ποια ήταν τα τελευταία λόγια του Ιησού;

Οι Μάρκος και Ματθαίος μας λένε πως ο Ιησούς είπε το πλέον γνωστό:» Ηλί, Ηλί, λαμά σαβαχθανί»

Ο Ιωάννης λέει: «Τετέλεσθαι»

Ο Λουκάς λέει: «Πατέρα, στα χέρια σου παραδίδω το πνεύμα μου»

Σε κάθε περίπτωση μιλούσε στον εαυτό του.

  • Οι γυναίκες είδαν τον Ιησού πριν ή αφού ενημέρωσαν του απόστολους πως ο τάφος ήταν άδειος; Ενημέρωσαν τους απόστολους; Είδαν τον Ιησού;

Οι Ματθαίος, Μάρκος, Λουκάς μας δίνουν τα εξής γεγονότα: οι γυναίκες πάνε στον τάφο -> τον βρίσκουν άδειο -> βλέπουν έναν άνδρα ή αγγέλους (εξαρτάται πιο ευαγγέλιο διαβάζεις) -> Ο Μάρκος μας λέει πως φεύγουν τρέχοντας και δεν λένε τίποτα σε κανένα ενώ οι άλλοι δύο πως πηγαίνουν στους απόστολους τους οποίους και ενημερώνουν -> Ο Ματθαίος λέει πως οι απόστολοι πηγαίνουν στη Γαλιλαία και όχι στον τάφο, ενώ ο Λουκάς πως μένουν στην Ιερουσαλήμ και πηγαίνουν στον τάφο.

Αν δεν σας έφτανε το παραπάνω μπέρδεμα, ο Ιωάννης δίνει μια άλλη σειρά γεγονότων: οι γυναίκες πηγαίνουν στον τάφο -> τον βρίσκουν άδειο -> η Μαρία γυρνά να ενημερώσει τους απόστολους -> οι απόστολοι επισκέπτονται τον τάφο με τη Μαρία -> η Μαρία βλέπει αγγέλους.

  • Ποιος/ποιοι υποδέχθηκαν τις γυναίκες στον τάφο;

Μάρκος: ένας άνδρας

Ματθαίος: ένας άγγελος και ένα άνδρας

Λουκάς: δύο άνδρες

Ιωάννης: δύο άγγελοι και ένας άνδρας

Αυτά είναι μόνο μερικές από τις ασυμφωνίες που υπάρχουν μεταξύ των τεσσάρων ευαγγελιστών. Πριν προχωρήσουμε σε μερικά ακόμα θέματα, καλό θα είναι να ξεκαθαρίσουμε πως τα ευαγγέλια γράφτηκαν:

  1. Ανώνυμα
  2. Στα Ελληνικά και όχι στα Αραμαϊκά, τη γλώσσα των αποστόλων
  3. Το λιγότερο 40 χρόνια από την εποχή του Ιησού και δεν έχουν ημερομηνία συγγραφής
  4. Από κάποιους που δεν ισχυρίζονται πως ήταν αυτόπτες μάρτυρες μιας και δεν γράφτηκαν σε πρώτο πρόσωπο

Τα ευαγγέλια αναφέρονται και σε κάποια γεγονότα που έγιναν εκείνη τη περίοδο (σταύρωση-ανάσταση) τα οποία είναι πολύ μεγάλης σημασίας για να μην τα αναφέρουν άλλοι ιστορικοί της περιόδου. Παραδόξως κανείς δεν τα αναφέρει. Τα γεγονότα αυτά είναι:

  • Μεγάλος σεισμός κατά τη διάρκεια της σταύρωσης
  • Τρεις ώρες σκοτάδι μέσα στο μεσημέρι
  • Το βέλο του Ναού σκίζεται στα δύο
  • Άγιοι ανασταίνονται και περπατούν μέσα στη πόλη
  • Δεύτερος σεισμός το πρωί του Πάσχα

Τα παραπάνω γεγονότα θα περίμενες να αναφέρονται και από κάποιον άλλο πέρα των ευαγγελιστών και με δεδομένη τη σημασία του Πάσχα για τους εβραίους, όλα τα σημαντικά άτομα της εποχής ήταν μαζεμένα στην Ιερουσαλήμ. Κανείς δεν μαρτυρά τα παραπάνω. Γιατί άραγε; Μήπως γιατί δεν συνέβησαν ποτέ;

Τέλος πάντων. Μπορώ να συνεχίσω αλλά νομίζω πως καταλαβαίνετε που το πάω και από εδώ και πέρα ίσως να γίνει βαρετό το κείμενο, αν δεν είναι ήδη.

Έτσι λοιπόν, κάθε φορά που κάποιος μου λέει πόσο σημαντικό είναι το Πάσχα για την ορθοδοξία και ότι πρέπει να στέλνω τα παιδιά μου εκκλησία, του ζητώ να μου εξηγήσει τα παραπάνω. Ο μόνος τρόπος για να εξηγηθούν είναι ή να δεχθούμε πως τα ευαγγέλια δεν είναι αλάνθαστα, ή να αρχίσουμε τις λογικές κωλοτούμπες. Όπως τη βρίσκει ο κάθε ένας.

Αλλά μην προσπαθείτε να «σώσετε» τα παιδιά μου. Δεν ήρθα εγώ σπίτι σας να πω στα δικά σας παιδιά ότι χάνουν το χρόνο τους πιστεύοντας σε χαζομάρες. ΄Ηρθα;

Καλό Πάσχα σε όλους!

Πηγές: Διαβάστε τη Βίβλο και ξεχάστε τον Τζεφιρέλι και τα θρησκευτικά του σχολείου. Διαβάστε τα ευαγγέλια παράλληλα και όχι σε σειρά.

Advertisements

Tagged: , , , , ,

4 thoughts on “Πάσχα και Βιβλικές ανακρίβειες

  1. Phoenix Απρίλιος 6, 2015 στο 14:52 Reply

    Reblogged this on tolmima.

    Μου αρέσει!

  2. Αγωνιστής Σεπτεμβρίου 4, 2015 στο 20:17 Reply

    Επειδή ο συγγραφέας ρωτάει ορισμένα πράγματα (και δείχνει πολύ σίγουρος ότι δεν θα λάβει απάντηση), ας μου επιτραπεί να πω και εγώ όσα γνωρίζω.

    Τα Ευαγγέλια προφανώς και δεν είναι πανομοιότυπα. Αν ήταν δεν θα υπήρχαν τέσσερα αλλά ένα, αφού τα άλλα θα ήταν ακριβώς ίδια. Από τους τέσσερις ευαγγελιστές, οι δύο (Ματθαίος, Ιωάννης) ανήκαν στον κύκλο των12 μαθητών του Κυρίου, ο ένας (Μάρκος) ανήκε στον ευρύτερο κύκλο των 70 μαθητών και ο τελευταίος (Λουκάς) δεν υπήρξε καν άμεσος μαθητής του Κυρίου, αλλά βασίστηκε στα όσα του μετέφεραν οι απόστολοι. Ο καθένας από αυτούς έγραψε όσα γνώριζε, είτε από προσωπική εμπειρία είτε από αναφορές των άλλων μαθητών.

    Είναι λογικό, λοιπόν, να υπάρχουν διαφορές ως προς ορισμένες λεπτομέρειες. Υπάρχει, ομως, πλήρης σύμπνοια ως προς το νόημα των όσων ο Κύριος δίδαξε (που είναι και αυτό που έχει σημασία). Άρα οι δήθεν «ανακρίβειες» που πολλοί αρέσκονται στο να εντοπίζουν δεν αποδεικνύουν τίποτα.

    Και πριν τρέξουν όλοι να πουν ότι κάτι τέτοιο δεν θα έπρεπε να συμβαίνει, ας θυμηθούν την τελευταία φορά που ήταν σε μια παρέα ανθρώπων και συνέβη κάτι το οποίο μετα περιέγραψαν σε τρίτους. Αμφιβάλλω ότι όλοι θα είπαν ακριβώς τα ίδια πράγματα.

    Όσο για το αν ήταν αυτόπτες μάρτυρες ή όχι, ειδικά ο ευαγγελιστής Ιωάννης αναφέρει πολλές φορές την παρουσία του κοντά στον Κύριο (αν και όχι επώνυμα) ακόμα και την ώρα της Σταύρωσης, ενώ ο ευαγγελιστής Μάρκος έγραψε το ευθαγγέλιό του βασισμένος στην αφήγηση του αποστόλου Πέτρου, ο οποίος ήταν και αυτός παρών στα γεγονότα.

    Χωρίς να θέλω να προσβάλλω κανέναν, όταν γίνεται αντικειμενική μελέτη χρειάζεται περισσότερη έρευνα και λιγότερη προκατάληψη. Αφού, άλλωστε, όταν πρόκειται για μη θρησκευτικά θέματα υπάρχει πάντα σοβαρή αντιμετώπιση από τον αρθρογράφο, γιατί όταν τίθεται θρησκευτικό θέμα ξαφνικά μπαίνει μπροστά ένας φανατισμός που τον εμποδίζει να ερευνήσει σωστά το θέμα;

    Μου αρέσει!

    • Greek Skeptic Σεπτεμβρίου 4, 2015 στο 23:54 Reply

      Φίλε αγωνιστή, δεν καταλαβαίνω γιατί βρίσκεις «λογικό, να υπάρχουν διαφορές ως προς ορισμένες λεπτομέρειες». Μερικές από αυτές τις λεπτομέρειες δεν είναι λεπτομέρειες αλλά σημαντικά γεγονότα (πχ πότε έγινε η σταύρωση, ποιοί πήγαν στον τάφο, κτλ). Από την άλλη, η εκκλησία μας λέει πως τα ευαγγέλια είναι θεόπνευστα και αλάνθαστα. Αν εσύ πιστεύεις πως υπάρχουν ανακρίβιες που εξηγούνται από τη δική σου θεωρία, τότε σε παρακαλώ να επικοινωνήσεις με τη μητρόπολη, ή κάποιον παπά που θα σε κατατοπίσει.
      Όσο για προκατάληψη ενάντια στη θρησκεία, δεν θα ισχυριστώ πως δεν υπάρχει. Πρόκειται για ένα θέμα που δεν με αφήνει αδιάφορο. Αλλά και τονίζω το «αλλά», αυτά που αναφέρω στα άρθρα δεν είναι ιδέες που μου κατέβηκαν αλλά περιγράφω γεγονότα. Οι διαφορές στη βίβλο υπάρχουν και είναι πολλές. Δεν τις κατασκεύασα διότι δεν την έγραψα. Από εκεί και πέρα είναι θέμα ερμηνίας και όπως σου είπα σε άλλο σχόλιο, αυτό ακριβώς είναι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα της θρησκείας, πως επιτρέπει ερμηνίες.

      Μου αρέσει!

      • Αγωνιστής Σεπτεμβρίου 5, 2015 στο 01:33

        «Μερικές από αυτές τις λεπτομέρειες δεν είναι λεπτομέρειες αλλά σημαντικά γεγονότα (πχ πότε έγινε η σταύρωση, ποιοί πήγαν στον τάφο, κτλ)». Σωστό ιστορικά, αλλά αδιάφορο δογματικά. Το βασικό δογματικό στοιχείο πχ στη Σταύρωση είναι ότι έγινε (και κατ’ αυτόν τον τρόπο σωθήκαμε από το θάνατο), όχι η ακριβής στιγμή που έγινε. Γι’ αυτό και λέω ότι οι διαφορές αυτές δεν είναι ουσιαστικές.

        «Η εκκλησία μας λέει πως τα ευαγγέλια είναι θεόπνευστα και αλάνθαστα». Η Εκκλησία λέει ότι τα ευαγγέλια είναι θεοπνευστα και αλάνθαστα ως προς το δόγμα, όχι ως προς τις ιστορικές πηγες. Υπάρχουν σημεία της Αγίας Γραφής στα οποία οι παραπομπές που κάνουν οι νεότεροι συγγραφείς σε παλαιότερα κείμενα δεν είναι κατά λέξη αλλά στο περίπου, ή μπορεί να κάνουν λάθος στην αρίθμηση ορισμένων εδαφίων. Αυτά, όμως, δεν αποτελούν σοβαρά σφάλματα, αφού το δόγμα δεν αλλοιώνεται.

        Άλλωστε, η επιλογή των βιβλίων που αποτελούν τον Κανόνα της Αγίας Γραφής έγινε με συγκεκριμένα κριτήρια προκειμένου να διαχωριστούν τα γνήσια κείμενα από τα νόθα. Θα ήταν μάλλον ανόητο να επέλεγε κανείς κείμενα που θα αλληλοσυγκρούονταν, εκτός και αν υπήρχε κάποιος λόγος να επιλεγούν τα συγκεκεριμένα κείμενα.Εφόσον επιλέχθησαν παρά τις όποιες ασυμφωνίες, προφανώς αυτές δεν έπαιζαν κάποιο σημαντικό ρόλο σε σχέση με τη διδασκαλία που τα κείμενα παρουσίαζαν.

        Για το δεύτερο σκέλος της απάντησής σου, σου έχω απαντήσει εν μέρει στο άλλο σχόλιο. Πάντως θα προσθέσω εδώ κάτι που πιστεύω ότι χρειάζεται ξεκαθάρισμα: η Εκκλησία δεν είναι θρησκεία. Η θρησκεία είναι η προσπάθεια του ανθρώπου να κατανοήσει και να προσεγγίσει ο ίδιος το Θεό, και ως τέτοια είναι καταδικασμένη να αποτύχει (και συχνά να οδηγήσει σε ποικίλες λανθασμένες θεωρίες και ερμηνείες), καθώς ο άνθρωπος δεν είναι σε θέση να κάνει κάτι τέτοιο. Η Εκκλησία είναι η προσπάθεια του Θεού να προσεγγίσει τον άνθρωπο καλύπτοντας έτσι την αδυναμία του ανθρώπου να Τον πλησιάσει, και άρα έχει τη δυνατότητα να πετύχει, εφόσον ο άνθρωπος ελεύθερα επιλέξει να προσεγγιστεί (και εδώ μπαίνει η πίστη του ανθρώπου).

        Άλλωστε, το γεγονός ότι σε ένα θέμα υπάρχουν πολλές λάθος γνώμες δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει καμία σωστή. Τα όποια λάθη κάνουν οι άνθρωποι σε σχέση με το πως αντιλαμβάνονται το Θεό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει Θεός.

        Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: