Ο μύθος της αύξησης του βασικού μισθού


Η νέα κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ανακοίνωσε αύξηση του βασικό μισθού και πολλοί χάρηκαν. Λογικό μου φαίνεται γιατί εκ πρώτης όψεως περισσότερο χρήμα σημαίνει πιο ευτυχισμένοι εργαζόμενοι, συνήθως.

Ο μύθος της αύξησης του κατώτατου μισθού λέει πως θα πέσει επιπλέον χρήμα στην αγορά και αυτό θα αποτελέσει κινητήριος δύναμη για την ανάπτυξη. Ισχύει αυτό όμως;

Αρχικά να ξεκαθαρίσουμε πως οι επιχειρήσεις δεν είναι φιλανθρωπικά ιδρύματα και ούτε πρόκειται να γίνουν επειδή κάποιο πολιτικό κόμμα πιστεύει πως αυτός είναι ο ρόλος τους.

Μια επιχείρηση για να προσλάβει ένα νέο υπάλληλο, θα πρέπει το κόστος του υπαλλήλου (μισθός + ασφαλιστικά έξοδα) να είναι μικρότερο από το έσοδο που περιμένει η επιχείρηση να πάρει από τον συγκεκριμένο υπάλληλο. Είναι προφανές και λογικό, αν το αποτέλεσμα της παραπάνω αριθμητικής πράξης είναι αρνητικό, τότε δεν θα γίνει πρόσληψη.

Με την ίδια λογική μπορούμε να καταλήξουμε στο συμπέρασμα πως η αύξηση στον βασικό μισθό, σε αρκετές περιπτώσεις, θα μετακινήσει το αποτέλεσμα στα αρνητικά και θα κάνει την απασχόληση κάποιων υπαλλήλων ασύμφορη. Συνέπεια αυτού θα είναι η απόλυση αυτών των υπαλλήλων. Απλή αριθμητική.

Καταλήγουμε λοιπόν στο συμπέρασμα πως η αύξηση του βασικού μισθού μπορεί να οδηγήσει και στη μείωση των νέων προσλήψεων αλλά και στην απόλυση εργαζομένων. Η απόλυσή τους θα δημιουργήσει βάρος στο κράτος το οποίο θα πρέπει για 6 μήνες να πληρώνει το επίδομα ανεργίας και παράλληλα το χρήμα που αυτός ο εργαζόμενος έριχνε στην αγορά θα εξαφανιστεί από την εξίσωση.

539615_web_A4-ED-Cartoon-MIn--Wage-and-No-Job-

Κάτι άλλο που πρέπει να θυμόμαστε για την αύξηση του βασικού μισθού είναι πως οι απολύσεις θα χτυπήσουν μόνο τους νέους στην αγορά εργασίας και τους φτωχούς. Ο μισθός εργαζομένων που είναι πάνω από τον βασικό δεν θα αλλάξει και έτσι δεν θα τεθεί θέμα απόλυσής τους. Αντιθέτως ο νέος εργαζόμενος, που βρίσκεται στο τελευταίο σκαλί, αυτός θα κινδυνέψει.

Παράλληλα, η αγορά «σφίγγεται» μόλις αυξηθούν οι μισθοί και μειώνονται οι προσλήψεις, αλλά όχι για εργαζόμενους που αμείβονται με περισσότερα από τον βασικό μιας και αυτοί και πάλι δεν επηρεάζονται. Αυτοί που θα πληγούν είναι οι νέοι και οι ανειδίκευτοι, αυτοί που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη από τους άλλους να ξεκινήσουν να εργάζονται.

Είδαμε λοιπόν με απλό τρόπο πόσο εύκολο είναι η, εκ πρώτης όψεως θετική κίνηση της αύξησης του βασικού μισθού, να δημιουργήσει προβλήματα στην αγορά εργασίας.

Κάποιοι από εσάς θα πούνε βέβαια πως με αυτή τη λογική θα καταλήξουμε οι επιχειρήσεις να πληρώσουν όσο το δυνατόν λιγότερα στους εργαζόμενους και πολλές φορές «μισθούς πείνας».

Στην πραγματικότητα, αν το κράτος δεν ορίσει ένα βασικό μισθό, η τον επηρεάζει όσο το δυνατόν λιγότερο, τότε οι μισθοί, σταδιακά θα πάνε εκεί που τους επιτρέπει η αγορά. Αν η αγορά ακμάζει, τότε η ζήτηση για εργαζόμενους θα είναι υψηλή και θα ανεβούν και οι μισθοί, ακόμα και οι χαμηλότεροι. Αν η αγορά παρακμάζει, όπως κάνει η Ελληνική, η ζήτηση θα πέσει και μαζί και οι μισθοί.

Είναι σημαντικό να θυμόμαστε πως η έκφραση «μισθός πείνας» είναι σχετική και το μόνο που μας λέει είναι πόσο χαμηλός είναι ένας μισθός σε σχέση με το κόστος της ζωής. Στην Ελλάδα, το κόστος ζωής ανέβηκε τεχνητά όλα αυτά τα χρόνια με τη χρήση δανεικών, αντί να ανέβει φυσικά με την ανάπτυξη της παραγωγής και του πλούτου που παράγουμε όλοι οι Έλληνες. Λογικό είναι λοιπόν να έρθουν μισθοί που να μοιάζουν με «πείνας», ενώ στη πραγματικότητα πρόκειται για μια βίαιη προσαρμογή σε πιο ρεαλιστικά επίπεδα, μιας και οι κυβερνήσεις ΓΑΠ και Σαμαρά επέλεξαν να μην κόψουν τα κόστη του κράτους, αλλά να ανεβάσουν τη φορολογία (οι εξαγγελίες του ΣΥΡΙΖΑ δείχνουν απόλυτη σύμπλευση σε αυτό το τομέα). Η αύξηση της φορολογίας δημιούργησε επιπλέον πιέσεις στις επιχειρήσεις και για αυτό είχαμε χιλιάδες λουκέτα και 1,5 εκατομμύρια άνεργους, όλους στον ιδιωτικό τομέα.

Κάποιος άλλος θα μπορούσε να μου πει: «γιατί όμως είχαμε και πριν την αύξηση του βασικού μισθού ανεργία;»

Ο λόγος είναι πως η ανεργία επηρεάζεται και από άλλους παράγοντες όπως είναι η φορολογία η οποία αυξήθηκε δυσανάλογα για όλους αλλά και για τις επιχειρήσεις, και όχι μόνο από τον βασικό μισθό. Θα μπορούσαμε να πούμε πως η ανεργία εξαρτάται από τη συνολική υγεία της αγοράς.

Σε οποιαδήποτε άλλη λογική χώρα η νέα κυβέρνηση θα προσπαθούσε να βελτιώσει τις  συνθήκες στις οποίες εργάζονται οι επιχειρήσεις, πριν ακουμπήσει τον βασικό μισθό. Αυτή τη στιγμή τα κάνει ανάποδα και μπορεί να είναι φιλολαϊκό το μέτρο, αλλά δεν πρόκειται να λύσει κάποιο πρόβλημα. Αντίθετα, θα δημιουργήσει. Είναι πιο πιθανό η αύξηση του βασικού μισθού να οδηγήσει σε μαύρη εργασία, παρά να βοηθήσει πραγματικά τον εργαζόμενο. Ένα μέτρο που γίνεται στο όνομα του εργάτη μάλλον θα του κάνει κακό.

Τελικά, όποιος είναι υπέρ της αύξησης του βασικού μισθού θα πρέπει να μπορεί να απαντήσει στην παρακάτω ερώτηση: αν η αύξηση είναι καλό μέτρο και θα ρίξει χρήμα στην αγορά, γιατί ο μισθός να πάει στα 750 και δεν πηγαίνει στα 1000, ή 1500, ή 2000;

Στη πραγματικότητα η αύξηση του βασικού μισθού μπορεί να ανακουφίσει κάποιους αλλά θα το κάνει προσωρινά. Μακροπρόθεσμα η αγορά θα προσαρμοστεί στην αυξημένη κυκλοφορία χρήματος και θα αυξήσει τις τιμές των προϊόντων (όπως γίνονταν τόσα χρόνια πριν τη κρίση) και η αύξηση του μισθού θα εξατμιστεί οπότε και θα ξεκινήσουν πιέσεις για νέα αύξηση.

Αντί να σκέφτονται οι της κυβέρνησης την αύξηση του βασικού μισθού, θα έπρεπε να εξετάζουν άλλες λύσεις που μειώνουν το πρόβλημα μακροπρόθεσμα και μονιμότερα, όπως είναι η βελτίωση της παιδείας, μέτρο που επηρεάζει θετικά ειδικά τους φτωχότερους

Όλα τα παραπάνω σε μια χώρα όπου οι λέξεις «φιλελεύθερος», «κερδοσκοπία» και «επιχειρηματίας» είναι βρισιές.

ΥΓ: Όσοι έχετε αντιρρήσεις, μη μου φέρετε σαν παράδειγμα άλλες χώρες, εκτός και αν η οικονομία τους είναι στα ίδια χάλια με τη δική μας.

Advertisements

Tagged: , , , , ,

12 thoughts on “Ο μύθος της αύξησης του βασικού μισθού

  1. Κώστας Ιανουαρίου 29, 2015 στο 16:16 Reply

    Κατ’αρχήν, νομίζω πως το ερώτημα που έθεσες ως καίριο για να το απαντήσει κάποιος, είναι αντιθέτως λάθος και παραπλανητικό. Όπως το αντιλαμβάνομαι, η αύξηση του κατώτατου στα 751 γίνεται για κοινωνικούς λόγους. Δηλαδή, να δώσει μια ψυχολογική αλλά και, λιγότερο ίσως, οικονομική ανάσα στους περισσότερο αδύναμους.

    Από την άλλη, συμφωνώ με το ότι η λογική κίνηση είναι να ακολουθήσουν απολύσεις από μεριάς επιχειρήσεων. Όμως, ποιες επιχειρήσεις θα είναι αυτές; Νομίζω οι μικρομεσαίες κατά κύριο λόγο…πράγμα που μπορεί να σημαίνει ότι τους παίρνει να κάνουν φοροελαφρύνσεις

    Επιπλέον, νομίζω πως εξετάζεις μονομερώς και απλοϊκά το θέμα. Δηλαδή, μπορεί ναι μεν να γίνει αύξηση του κατώτατου στα 751, από την άλλη όμως μπορεί να δωθούν άλλα κίνητρα στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις ως αντίβαρο (όπως αυτό με τη φοροελάφρυνση). Δεν ξέρω τι άλλο μπορεί να είναι αυτό…

    Κατά τα άλλα συμφωνώ, εκτός από μια αντίφαση -ίσως. Από τη μια προτείνεις μακροπρόθεσμες λύσεις, από την άλλη η κερδοσκοπία που αναφέρεις είναι μια εξ’ ορισμού βραχυπρόθεσμη διαδικασία. Ίσως δεν κατάλαβα καλά το μήνυμα

    Μου αρέσει!

    • Greek Skeptic Ιανουαρίου 29, 2015 στο 16:27 Reply

      ΟΚ, ας προσπεράσουμε το ερώτημα, αν και εξακολουθώ να πιστεύω πως είναι σημαντικό.
      Η αύξηση του κατώτατου μισθού δεν μπορεί να γίνει για «κοινωνικούς λόγους» όπως λες στον ιδιωτικό τομέα. Ο ρόλος των επιχειρήσεων δεν είναι να κάνουν κοινωνική πολιτική και δεν πρέπει να υποχρεώνονται.
      Λες για φοροελαφρύνσεις, κάτι απαραίτητο, αλλά δε έχει ανακοινωθεί κάτι τέτοιο ακόμα. Αν γίνει τέτοια ανακοίνωση και συμφέρει μια επιχείρηση να κάνει πρόσληψη να είσαι σίγουρος πως θα την κάνει. Οπότε ας δοθούν τα κίνητρα μαζί ή πριν την αύξηση του βασικού. Μέχρι τότε δεν έχουμε κίνητρα, έτσι;
      Όσο για τη κερδοσκοπία που είναι «εξ’ ορισμού βραχυπρόθεσμη διαδικασία», διαφωνώ. Τα πραγματικά μεγάλα κέρδη έρχονται σε βάθος χρόνου. Ίσως μπερδεύεις την κερδοσκοπία όπως τη βλέπουμε σε ταινίες με χρηματιστηριακές συναλλαγές κτλ. Αλλά μια επιχείρηση έχει 5ετές πλάνο και όχι 2μηνο.

      Να επιστρέψω στο πρώτο σχόλιο περί ψυχολογικής και οικονομικής ανάσας που αναφέρεις και να πω πως, όπως λέω στο τέλος του κειμένου, αυτή η ανάσα θα είναι προσωρινή. Σύντομα θα ανέβουν οι τιμές της αγοράς και θα χρειάζεσαι νέα αύξηση. Φαύλος κύκλος.

      Ευχαριστώ για το σχόλιο.

      Μου αρέσει!

  2. εγώ Ιανουαρίου 29, 2015 στο 20:29 Reply

    λες στην απάντηση στον Κώστα…

    «Η αύξηση του κατώτατου μισθού δεν μπορεί να γίνει για «κοινωνικούς λόγους» όπως λες στον ιδιωτικό τομέα. Ο ρόλος των επιχειρήσεων δεν είναι να κάνουν κοινωνική πολιτική και δεν πρέπει να υποχρεώνονται.»..

    μα την αύξηση δεν θα την επιβάλλουν οι επιχειρήσεις στον εαυτό τους..την αύξηση την υπόσχεται η κυβέρνηση Τσίπρα οπότε οι επιχειρήσεις δεν έχουν άποψη επί τούτου αν πει να το κάνει..ή μάλλον έχουν άποψη αλλά θέλω να πιστεύω ότι η τωρινή κυβέρνηση δεν θα πάει με τα νερά των επιχειρήσεων που στην τελική η προηγούμενη κυβέρνηση έδωσε προνόμια στους εργοδότες καταργώντας τις συλλογικές συμβάσεις και κάνοντας τα στραβά μάτια στα κακώς κείμενα της εκμετάλλευσης στον εργασιακό τομέα..

    Λες επίσης δεν πρέπει να υποχρεώνονται να κάνουν κοινωνική πολιτική..οκ να το δεχτώ όταν θα σταματήσουν να κάνουν γενικά πολιτική και να ανεβοκατεβάζουν κυβερνήσεις..αλλιώτικα αυτός που κυβερνάει είναι υποχρεωμένος να κάνει μαζί τους και κοινωνική πολιτική εφόσον κάνει γενικά πολιτική μαζί τους..φυσικά αυτό είναι άποψη μου και δεν περιμένω να συμφωνήσεις όπως έξω από τον χορό πολλά μπορώ να λέω μιας και δεν έχω επιχείρηση..

    Μου αρέσει!

    • Greek Skeptic Ιανουαρίου 29, 2015 στο 20:35 Reply

      Για τη πρώτη παράγραφο: ο νόμος είναι υποχρέωση. Η αύξηση επιβάλλεται από τη κυβέρνηση. Δεν θα μπω σε συζήτηση περί νόμων, απλώς λέω πως οι επιχειρήσεις αναγκάζονται να φερθούν σαν φιλανθρωπικά ιδρύματα κάνοντας κοινωνική πολιτική για λογαριασμό της κυβέρνησης.

      Για τη δεύτερη παράγραφο: Εσύ είσαι αρκετό καιρό αναγνώστης για να ξέρεις πως δεν υιοθετώ θεωρίες συνωμοσίας. Αυτή είναι δουλειά των ΑΝΕΛ. 😉

      Μου αρέσει!

  3. εγώ Ιανουαρίου 29, 2015 στο 21:01 Reply

    έεεεεεεεελα τώρα πλάκα κάνεις ότι θεωρείς συνωμοσία τις σχέσεις κράτους/κυβέρνηση με επιχειρηματίες(έτσι το είχα γράψει και μετά κατάλαβα ότι εννοούσες ότι συνωμοσία είναι ότι θα τα αλλάξει ο Τσίπρας,οκ,το έπιασα αλλά δεν αλλάζω την αρχική πρόταση,μου αρέσει το εεελα…χεχε)..
    βέβαια οι καημένες οι επιχειρήσεις δεν αναγκάζονται να φερθούν φιλανθρωπικά διότι απλά δεν φέρονται έτσι..!θα ήθελα να μου δείξεις όμως που είναι ο εξαναγκασμένος φιλανθρωπισμός των επιχειρήσεων,αλήθεια..
    ρε μπας και έχεις καμιά επιχείρηση και κόπτεσαι τόσο γι αυτούς?!πλάκα κάνω φυσικά στο τελευταίο..

    Μου αρέσει!

  4. nordik Ιανουαρίου 30, 2015 στο 12:55 Reply

    Μια θεωρια ειναι και η δικη σου οπως τοσες και τοσες που κυκλοφορουν αυτες τις ημερες.ο χρονος θα δειξει αν εχεις δικιο η αδικο..

    Μου αρέσει!

    • Greek Skeptic Ιανουαρίου 30, 2015 στο 12:58 Reply

      Συμφωνώ. Η διαφορά είναι πως η δική μου θεωρία είναι βασισμένη στη λογική και όχι τις επιταγές μιας ιδεολογίας.
      Αλλά μη ξεχνάς πως όπως όλα τα οικονομικά μεγέθη, έτσι και ο μισθός, βασικός ή όχι, εξαρτώνται από πολλούς παράγοντες και οχι μόνο ένα ή δύο.

      Μου αρέσει!

  5. yauner Ιανουαρίου 31, 2015 στο 00:14 Reply

    1. η δουλειά δεν είναι χόμπι. 499 ευρώ είναι αποτέλεσμα χόμπι ή τζογάρισμα σε στοίχημα, όχι μισθός.
    2. Όλες οι εταιρίες πατάνε πάνω στην κρίση και το ελάχιστο που τους δίνει ο νόμος και πίστεψε με γιατί τα βλέπω απο μέσα ΘΥΣΑΥΡΙΖΟΥΝ.
    3. Το σχόλιο σου περι 1500 – 2000 κτλ το αφήνω ασχολίαστο..

    Μου αρέσει!

    • Greek Skeptic Ιανουαρίου 31, 2015 στο 01:19 Reply

      Καλά κάνεις και δεν το σχολιάζεις. Δυστυχώς ούτε τα άλλα δύο σχόλια είναι εύστοχα μιας και τα δύο τα απαντώ στο άρθρο και τα σχόλια.
      Σε ευχαριστώ για το δικό σου.

      Μου αρέσει!

  6. johnseferlis Ιανουαρίου 31, 2015 στο 02:31 Reply

    Πολυ καλό το αρθρο σου συγχαρητηρια.Προσεξε όμως μην τσουβαλιαζεις τον Σαμαρα με τον Τσιπρα.Αλλο το να κανεις λιγες μεταρυθμισεις,απολυσεις και γενικοτερα νοικοκυρεμα στο κρατος και αλλο να λες μολις με ψηφισετε θα τα κανω ολα πουτανα βλεπε επαναπροσληψεις παγωμα ιδιωτικοποιησεων 13η σύνταξη κτλ.Επρεπε να γινουν πολλα περισσοτερα συμφωνω αλλα δεν ειναι ολα τα ιδιο.Ευχαριστω και μπραβο και παλι.

    Μου αρέσει!

  7. lilith grey (@okey_then) Φεβρουαρίου 4, 2015 στο 01:11 Reply

    Ωραία τα εξηγείς,αλλά είναι μια παράγραφος που δημιουργεί ασάφειες:
    «Στην πραγματικότητα, αν το κράτος δεν ορίσει ένα βασικό μισθό, η τον επηρεάζει όσο το δυνατόν λιγότερο, τότε οι μισθοί, σταδιακά θα πάνε εκεί που τους επιτρέπει η αγορά. Αν η αγορά ακμάζει, τότε η ζήτηση για εργαζόμενους θα είναι υψηλή και θα ανεβούν και οι μισθοί, ακόμα και οι χαμηλότεροι. Αν η αγορά παρακμάζει, όπως κάνει η Ελληνική, η ζήτηση θα πέσει και μαζί και οι μισθοί.»
    Στην ουσία,αυτό που σκέφτονται όλοι είναι οτι κάθε επιχείρηση,αφου οι αγορές πάρουν τα πάνω τους,θα θέλει να συμπορευτεί με αυτή την άνοδο και θα επιδιώξει να αυξήσει τα κέρδη της όταν θα της δοθεί η ευκαιρία.Αν δεν υπάρχει κάποιος να παρέμβει και ο συνδικαλισμός κολαστεί, ποιος θα εξασφαλίζει οτι το ύψος του βασικού μισθού θα είναι ανάλογο του κέρδους της επιχείρησης;

    Μου αρέσει!

    • Greek Skeptic Φεβρουαρίου 4, 2015 στο 10:15 Reply

      Ωραία ερώτηση. Λες: «ποιος θα εξασφαλίζει οτι το ύψος του βασικού μισθού θα είναι ανάλογο του κέρδους της επιχείρησης»

      Αυτό είναι λάθος συλλογισμός μιας και πουθενά δεν είναι «γραμμένο» πως το ύψος του μισθού οφείλει να ακολουθεί το ύψος των κερδών.
      Εδώ αγγίζουμε λιγάκι την επικρατούσα νοοτροπία των Ελλήνων που λέει πως ο εργοδότης είναι κακός, σκοπεύει να ξεζουμίσει τους εργαζόμενους και το κέρδος πρέπει να έχει όρια. Στη πραγματικότητα, ένας εργοδότης που θέλει κέρδη μακροπρόθεσμα, εξυπηρετείται από την επένδυση στον εργαζόμενο. Η επένδυση αυτή μπορεί να έρθει με υψηλότερο μισθό, αλλά έρευνες έχουν δείξει πως ο μισθός ανεβάζει την παραγωγικότητα ως ένα σημείο. Από αυτό το σημείο και πέρα δεν κάνει διαφορά.
      Αλλά να επιστρέψω στο θέμα γιατί ξέφυγα. Δεν είναι τα κέρδη μιας επιχείρησης που ορίζουν το ύψος του μισθού, αλλά η ζήτηση στην αγορά. Αν η αγορά αναπτύσσεται τότε θα χρειάζεται «χέρια». Αν η ζήτηση είναι μεγαλύτερη από τη προσφορά, τότε οι μισθοί θα ανέβουν και το αντίστροφο.
      Ξέρω βέβαια πως σκέφτεσαι τί λέει τούτος και αν εννοεί πως οι εργοδότες πρέπει να ξεζουμίζουν τους εργαζόμενους. Αυτό που λέω είναι πως, σε μια υγιή αγορά και κάτι τέτοιο δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, ένας εργοδότης που ξεζουμίζει τους εργαζόμενούς του, αργά ή γρήγορα θα κλείσει. Οι καλοί εργάτες θα φύγουν για αλλού και αυτός θα πρέπει συνεχώς να εκπαιδεύει ένα στρατό όλο και λιγότερο ικανών ανθρώπων με τα αναμενόμενα αποτελέσματα.
      Έχω εργαστεί 10 χρόνια σε μεγάλη πολυεθνική. Τα κέρδη της ήταν γιγαντιαία, όχι μόνο για τα Ελληνικά μεγέθη, αλλά και για τα Ευρωπαϊκά. Οι υπάλληλοι της εταιρίας, μαζί και εγώ, δεν παίρναμε τρελούς μισθούς, αλλά όχι μόνο κανείς δεν ήθελε να φύγει, αλλά και δεν άκουγες άτομα να την κακολογούν. Αντιθέτως την υπερασπιζόμασταν σαν θρησκεία. Αυτό δεν συνέβηκε επειδή ο μισθός μας ήταν απίστευτος. Δεν ήταν. Ακολουθούσε την αγορά. Αλλά η εταιρία μας έκανε με άλλα εργαλεία να νιώθουμε σημαντικά μέρη του συνόλου και ενώ δουλεύαμε απίστευτες ώρες, έβλεπες μόνο χαμόγελα.
      Ελπίζω να σε κάλυψα.

      Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: