Ο φονταμενταλιστής άθεος.


Από τον τοίχο ενός φίλου στο Facebook:

Είχα την εντύπωση οτι ο φανατισμός είχε θρησκευτικό πρόσημο.
Μουσουλμανικό κυρίως , αλλα βεβαίως και χριστιανικό και ιουδαϊκο.
Έσφαλα , διαπιστώνω καθημερινά οτι μια καινούργια θρησκεία κάνει την εμφάνιση της με τα ίδια χαρακτηριστικά.
Ονομάζεται φονταμενταλιστικος αθεϊσμος.
Ούτε άθεος δεν μπορεί να εισαι πλέον,
Κινδύνευεις να επιστρατεύθεις σε πόλεμο εναντίον των ενθέων.
Έλεος……….

Αν και έχω ξαναμιλήσει για το θέμα, νιώθω την ανάγκη να ξεκαθαρίσω κάποια πράγματα.

Ο φανατισμός από όπου και αν έρχεται είναι κακός. Το να είσαι φανατικός σημαίνει πως δεν είσαι σε θέση να ακούσεις λογικά επιχειρήματα και να αλλάξεις τη γνώμη σου όταν θα πρέπει. Πότε πρέπει να αλλάξουμε τη γνώμη μας; Μα όταν τα επιχειρήματα που δίνει η άλλη πλευρά είναι λογικά και επιβεβαιώνονται από επιστημονικά δεδομένα.

Έτσι λοιπόν, αν είσαι φανατικός, ακόμα και φανατικός άθεος, δεν μπορείς να αλλάξεις τη γνώμη σου, κάτι που είναι λάθος.

Από την άλλη, ο αθεϊσμός δεν είναι και δεν μπορεί να γίνει θρησκεία, διότι θρησκεία είναι η πίστη σε ένα θεό και ο αθεϊσμός το απορρίπτει αυτό. Εκτός και αν το «θρησκεία» χρησιμοποιείται πιο χαλαρά, όπως πχ, ο Ολυμπιακός είναι θρησκεία. Σε αυτή τη περίπτωση μιλάμε πάλι για φανατικούς, οπότε επιστρέφουμε στο προηγούμενο επιχείρημα.

Αυτό που δεν καταλαβαίνω είναι τί είναι ο «φονταμενταλιστής άθεος». Φονταμενταλισμός είναι η τάση να επιστρέφεις στις ρίζες μιας ιδεολογίας. Αλλά ο αθεϊσμός ούτε ιδεολογία είναι, ούτε ρίζες έχει. Είναι απλώς η έλλειψη πίστης σε θεούς. Συνεπώς δεν μπορεί να υπάρχει φονταμενταλιστής άθεος. Ίσως ο φίλος να το αναφέρει και πάλι χαλαρά, οπότε να μιλάμε και πάλι για κάποιον φανατικό, οπότε, για άλλη μια φορά επιστρέφουμε στο αρχικό επιχείρημα περί φανατισμού.

Τέλος, αυτό το περί «πόλεμου εναντίων των ένθεων». Εδώ κάνει, ξανά, λάθος ο φίλος. Δεν υπάρχει πόλεμος εναντίων των ένθεων. Ο κάθε ένας είναι ελεύθερος να πιστέψει σε ότι θέλει. Ο πόλεμος, αν υπάρχει διότι θα έλεγα πως μάλλον υπάρχει αντίσταση και όχι πόλεμος, είναι κατά της θρησκείας και ειδικά της οργανωμένης εκκλησίας και της προσπάθειάς της να ελέγχει όσο περισσότερο μπορεί τα τεκτενόμενα. Αντίσταση υπάρχει επίσης στον εναγκαλισμό της πολιτικής και του κράτους γενικότερα με τη θρησκεία και ειδικά με τη πληρωμή των μισθών των παπάδων από τους φόρους όλων μας, ακόμα και αν δεν πιστεύουμε.

Αν μπορέσουμε να αλλάξουμε τα παραπάνω, κάθε μορφή αντίστασης θα εξαφανιστεί και όλοι θα ηρεμήσουν. Αλλά η εκκλησία δεν δέχεται να αφήσει τη θέση δύναμης που έχει αποκτήσει μετά από αιώνες κατήχησης και έτσι η αντίσταση θα συνεχίσει. Όχι αντίσταση κατά ατόμων, αλλά κατά θεσμών και νόμων, με δημοκρατικά μέσα πάντα!

Αυτό είναι που συμβαίνει. Όχι κάποιος πόλεμος άθεων-ένθεων, ούτε κάποια σύγκρουση γιγαντιαίων διαστάσεων. Στη τελική η δύναμη της εκκλησίας μπροστά στη δύναμη των (μη οργανωμένων) άθεων είναι σαν τον Δαυίδ με το Γολιάθ (αν μου επιτρέπεται η παρομοίωση), αλλά χωρίς το γνωστό τέλος.

Οφείλω βέβαια να παραδεχθώ πως υπάρχουν περιπτώσεις όπου ο φανατισμός κυριαρχεί. Αλλά αυτό δεν είναι κάτι που συμβαίνει συχνά και ο κύριος λόγος είναι πως οι άθεοι έχουν ζήσει τί θα πει φανατισμός και έτσι, κατά το πλείστον, τον αποφεύγουν.

Αλλά από αυτό το σημείο μέχρι να ισχυριστούμε πως υπάρχει πόλεμος εναντίων ένθεων υπάρχει μεγάλη απόσταση και οι ισχυρισμοί αυτοί βοηθούν μόνο τη προσπάθεια κάποιων να παρουσιάσουν τον χριστιανισμό σαν τη διωκόμενη θρησκεία που καταπιέζεται από τους κακούς άθεους.

Θα το ξεπεράσουν όμως.

atheist-fundamentalists

Advertisements

Tagged: , ,

10 thoughts on “Ο φονταμενταλιστής άθεος.

  1. Διονύσης Π Ιανουαρίου 1, 2015 στο 23:54 Reply

    Καλή χρονιά. Το ξεκίνημα του σχολίου μου μπορεί να σας ξινίσει αλλά είμαι Χριστιανός Ορθόδοξος. Έχω συναντήσει αθεϊστικά site στο διαδίκτυο, τα πιο γνωστά είναι «Πάρε-Δώσε», «Η Αθεΐα είναι αρετή», αν και το δικό σας δεν πάει πίσω σε επισκεψημότητα. Έχω ανταλλάξει κουβέντες με άθεους στο κοινωνικό δίκτυο facebook αλλά δεν έχω και τις καλύτερες εντυπώσεις διότι δεν σέβονται την θρησκεία του άλλου, μάλιστα η πεποίθηση που έχουν ότι μόνο «Αγράμματοι, γέροι, παιδιά και οπισθοδρομικοί είναι Χριστιανοί.», δεν νομίζω ότι ενθαρρύνουν αυτούς που έχουν αντίθετη άποψη να συζητήσουν μαζί τους. Σε ένα σημείο που διαφωνώ μαζί σας είναι και το εξής: Σε μία συζήτηση, όπως γράφετε και εσείς δέχεστε μόνο επιχειρήματα που εξηγούνται επιστημονικά αλλά πρέπει να δεχτείτε και τα λογικά επιχειρήματα, όπως κάνει και η φιλοσοφία, η οποία δεν πορεύεται με την επιστήμη αλλά στέκεται δίπλα σε αυτήν.

    Μου αρέσει!

    • Greek Skeptic Ιανουαρίου 2, 2015 στο 00:40 Reply

      Φίλε Διονύση, σε ευχαριστώ για το σχόλιο και για το ότι νομίζεις πως αυτό το site μαζεύει επισκέψεις. Μια χούφτα μόνο στις καλές ημέρες, αλλά δεν έχει σημασία.
      Η πίστη σου δεν με χαλάει. Μερικοί από τους καλύτερούς μου φίλους είναι Χριστιανοί και όχι μόνο. Δεν έχω πρόβλημα.
      Η αλήθεια είναι πως δεν θα έκανα παρέα ή και θα ήθελα να έχω σχέσεις με πολλούς άθεους. Το μόνο κοινό που έχουμε είναι η μη πίστη σε θεούς, κατά τ’ άλλα έχουμε μόνο διαφορές.
      Δεν αντιπροσωπεύω όλους τους άθεους, δεν θα μπορούσα και δεν προσπαθώ να τους βγάλω λάδι. Κάνουμε και εμείς τις βλακείες μας.
      Είναι δικαίωμα του καθενός να πιστεύει ότι θέλει, το λέω νομίζω και στο άρθρο.
      Αλλά να σου πω πως ούτε εγώ σέβομαι τις θρησκείες. Σέβομαι τους ανθρώπους, αλλά για να σεβαστώ μια ιδέα (η θρησκείες είναι ιδέες), θα πρέπει αυτή να δείξει πως αξίζει το σεβασμό μου. Οι θρησκείες έχουν αποτύχει σε αυτό και σε κάθε ευκαιρία που έχω τις γελοιοποιώ.
      Όσο για τη φιλοσοφία, έχω τις αντιρήσεις μου. Νομίζω πως η φιλοσοφία είναι μια σειρά νοητικών ασκήσεων που όμως δεν μπορούν να φτάσουν στην αλήθεια. Απλώς κάνουν κύκλους γύρω από το θέμα, αλλά δεν μπορούν να μας πουν τίποτε σχετικά με τη φύση και τον κόσμο γύρω μας. Ξέρω, είμαι αυθάδης, αλλά την άποψή μου ζήτησες, αυτή πήρες.
      Ελπίζω να βοήθησα.

      Μου αρέσει!

      • Διονύσης Π Ιανουαρίου 2, 2015 στο 01:15

        Δεκτά όσα λέτε, την άποψή σας έχετε, όμως κατά την γνώμη μου δεν σας έχουν κάνει κάτι οι θρησκείες, ούτε σας υποχρέωσε κανείς να τις ασπαστείτε. Επίσης, πάλι κατά την γνώμη μου, άλλο η κριτική σε μία θρησκεία και άλλο η γελοιοποίηση της. Μια απορία μου δημιουργείτε όμως είναι η αλήθεια. Γιατί οι θρησκείες δεν έχουν καταφέρει να κερδίσουν τον σεβασμό σας; Απόψεις δεν είναι και αυτές σύμφωνα με εσάς;

        Μου αρέσει!

      • Greek Skeptic Ιανουαρίου 2, 2015 στο 01:35

        Η αλήθεια είναι πως από μικρό Χριστιανό με έκαναν. Δεν μου δόθηκε επιλογή, δεν είχα ευκαιρία να ρωτήσω. Απο μικρός σε κατηχητικά, στο σχολείο, οι γιαγιάδες, κτλ. Χριστιανός ορθόδοξος λοιπόν μέχρι την εφηβία όπου άρχισα σταδιακά να αμφισβητώ.
        Οπότε ναι, ουσιαστικά υποχρεώθηκα να ασπαστώ αυτή τη θρησκεία. Αλλά δεν είναι αυτό το πρόβλημά μου. Εγώ το ξεπέρασα, μου πήρε χρόνια αλλά τα κατάφερα.
        Η γελοιοπίησή των θρησκειών είναι νομίζω απαραίτητο προκειμένου να δείξω το…πόσο γελοίες είναι. Να το πω διαφορετικά, αν και το έχω αναλύσει πολλές φορές σε αυτό το μπλογκ, αν δεν υπήρχε θρησκεία, πχ ο Χριστιανισμός, και σήμερα έρχονταν κάποιος και παρουσίαζε ένα βιβλίο σαν τη Βίβλο και μας έλεγε πως πρέπει να την πιστέψουμε ως τη μοναδική αλήθεια, θα γελούσαμε μαζί του.
        Η γνώμη μου είναι πως η γελοιοποίηση είναι ο πιο αποτελεσματικός δρόμος. Η θρησκείες έχουν απολαύσει σεβασμό που δεν αξίζουν χρόνια τώρα.
        Όσο για το να κερδίσουν το σεβασμό μου, μια ιδέα θα το καταφέρει αυτό όταν δείξει πως μπορεί να προσφέρει κάτι θετικό στην ανθρωπότητα και τον πλανήτη συνολικά. Κάποιες ιδέες το πετυχαίνουν. Οι θρησκείες δεν μπορέσανε. Μόνο πόνο και σύγχυση έχουν προσφέρει.

        Μου αρέσει!

      • Διονύσης Π Ιανουαρίου 2, 2015 στο 01:50

        Κάθε χώρα έχει την δικιά της κουλτούρα, ήθη και έθιμα, εφόσον είστε Έλληνας και η οικογένειά σας πιστεύει στον Τριαδικό Θεό, σας έκανε Χριστιανό. Το βάπτισμα μπορείτε να το αποκηρύξετε όποτε θέλετε, τα παιδιά σας να μην τα βαπτίσετε αλλά να χρησιμοποιήσετε την ονοματοδοσία, στο σχολείο να ζητήσετε επίσης απαλλαγή από τα θρησκευτικά, έχετε ελευθερία επιλογών. Τι λέει ο Θεός στην Καινή Διαθήκη; «Όστις, οπίσω Μου έλθειν.». Όσο για τα δεινά των θρησκειών, δεν φταίνε εκείνες αλλά οι άνθρωποι και η υπόσταση που έχουν δώσει, Τώρα, όσο για τα υπόλοιπα που γράφετε, είναι απόψεις σας. Τελευταίο ποστ από εμένα, σε αυτό το άρθρο. Καλή σας συνέχεια.

        Μου αρέσει!

      • Greek Skeptic Ιανουαρίου 2, 2015 στο 02:11

        Ξέρω και εγώ μερικά αποσπάσματα της Βίβλου! Για να δούμε…

        Από το Κατά Ματθαίον:
        3:10, 12
        5:17
        5:29-30
        7:13-14
        8:32
        10:34-36
        11:20-24

        Κατά Μάρκον
        5:12-13
        7:9-10

        Έχω πολλά ακόμα, και από τα άλλα δύο ευαγγέλια, για να μην αναφερθώ στη Παλαιά Διαθήκη. Αλλά είναι πολύ αργά και νυστάζω.

        Μου αρέσει!

  2. Octarin Ιανουαρίου 2, 2015 στο 02:33 Reply

    Σε γενικές γραμμές συμφωνώ μαζί σου, ή τουλάχιστον θεωρητικά, και σαφώς έτσι θα έπρεπε να είναι επί του θεωρητικού επιπέδου. Δυστυχώς όμως, και σε αυτό ισχύει ο νόμος του εκκρεμούς, ο οποίος τελικά είναι ο ισχυρότερος νόμος στη φύση του ανθρώπου μετά το νόμο της βαρύτητας. Δυστυχώς, λοιπόν, αυτό που ο φίλος σου αποκαλεί «ο φονταμενταλιστής άθεος» υπάρχει και ισχύει και υφίσταται σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό το δηλούντων άθεων. Και για αυτό φταίει και πάλι η Χριστιανική θρησκεία, όσον αφορά εμάς τους Έλληνες τουλάχιστον. Από το ύψος των 20 ετών μετά την συνειδητή απόφαση να αποποιηθώ μια θρησκεία που δε μου ταιριάζει, δεν με εκφράζει, και σε εκπληκτικά μεγάλο βαθμό δεν μου αξίζει (έχω και ένα βασικό αυτοσεβασμό), μπορώ να φτάσω σε ένα αναδρομικό συμπέρασμα, πως όταν πρωτοβγαίνεις από ένα καθεστώς τυραννίας, βγαίνεις με μίσος και μένος. Αυτό συμβαίνει και εδώ. Μέχρι να έρθει να εξισορροπήσει το εκκρεμές, οι Έλληνες άθεοι κραδαίνουν το μίσος τους και καταφέρονται ενάντια στο Χριστιανισμό και στους Χριστιανούς με τον ίδιο φανατισμό που έζησαν οι ίδιοι. Επειδή αποφάσισες να γίνεις άθεος δεν σημαίνει πως ξαφνικά έγινες Ζεν και ευθγραμμίστηκαν τα τσάκρα σου και άνοιξε το τρίτο μάτι της ενόρασης και μπορείς να σκεφτείς και να θεωρήσεις σαν τον Σωκράτη ξάφνου. Πρέπει να περάσουν χρόνια, και αν φτάσει ποτέ κανείς εκεί, ωστε να κατασταλλάξει σε μια ώριμη σκέψη. Μπορεί να είναι η απόφαση συνειδητή, αυτό δεν συνεπάγεται πως απαλάσσεσαι αυτόματα από δεκαετίες καταπίεσης. Και αυτές βγαίνουν. Ελάχιστοι άθεοι μπορούν να σταθούν σε μια πολιτισμένη συζήτηση θρησκευτικού περιεχομένου. Υποπτεύομαι πως μάλλον κρίνεις εξ΄ιδίων τ’αλλώτρια. Ή απλά θα ήθελες να είναι έτσι, ώριμα τα πράγματα.

    Μου αρέσει!

    • Greek Skeptic Ιανουαρίου 2, 2015 στο 08:01 Reply

      Ναι…ίσως να είμαι ένοχος μιας τέτοιας εκλογίκευσης. Έχεις δίκιο πάντως σχετικά με το πόσο θυμό κουβαλούν οι νέοι άθεοι. Θα τον δεις και στα δικά μου γραπτά αν ανατρέξεις στα πρώτα άρθρα για τη θρησκεία 2,5 χρόνια πίσω.
      Δεν νομίζω πως έχω φτάσει σε Ζεν κατάσταση αλλά σίγουρα έχω ωριμάσει. Οπότε ναι, μάλλον είμαι ένοχος για υπερβολικό wishful thinking.

      Μου αρέσει!

      • Octarin Ιανουαρίου 2, 2015 στο 12:15

        Δεν είσαι ο μόνος, μην ανησυχείς. Μπορεί να μην δηλώνω άθεη, αλλά αναγνωρίζω τα συμπτώματα 😛

        Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: